Bedrijventerrein A1
Projectnaam | A1 Bedrijvenpark Deventer | ||
Portefeuillehouder | J. van Essen | ||
Rapportageperiode | 6 maart 2025 | ||
Basisinformatie Project | |||
Zuidelijk van de A1 en gelegen tussen de N348, het dorp Epse en de spoorlijn Deventer-Zutphen ligt de locatie voor de vestiging van het bedrijventerrein A1 Bedrijvenpark Deventer. Het totale projectgebied is ongeveer 120 ha. groot, waarvan 60 ha. netto uitgeefbaar is voor de vestiging van bedrijven om daarmee een belangrijke impuls te geven aan de economische groei en de werkgelegenheid in Deventer. | |||
Besluitvorming | |||
Samenvatting van de bestuurlijke besluitvorming omtrent A1 BP: - Bestuurlijke besluitvorming Bestemmingsplan, exploitatieplan, beeldkwaliteitsplan en grondexploitatie (Raad, november 2009); | |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
Uitgifte westelijk deel kwartaal 1 / 2025 Kavel 15 is gereserveerd. Kavel (8) is gereserveerd voor een mogelijke bedrijfsverplaatsing (De Roos Internationaal Transport B.V.). Voor kavel 5 is een reserveringsovereenkomst getekend en de levering van de kavel zal naar verwachting plaatsvinden in het 1e of 2e kwartaal van 2025. De kavels 3, 4, 7 zijn grotere kavels en worden in verkoop gebracht zodra we zekerheid hebben over de Smart Energy Hub. De verwachting is dat in 2025 de SEH operationeel zal zijn. De kavels17 en 19 zijn nog niet in verkoop genomen vanwege de ontsluiting op de N348. Hiervoor is nog geen tracékeuze vastgesteld door de provincie Gelderland. We verwachten dat medio 2025 een definitief tracé besluit wordt genomen. Deze kavels kunnen dan in 2025 in verkoop worden gebracht. Het is ook mogelijk dat we deze kavels (en kavel 16) langer vasthouden om bijvoorbeeld toekomstige bedrijfsverplaatsingen te kunnen faciliteren aangezien de beschikbare voorraad hard aan het opdrogen is. Uitgifte Oostelijk deel Bouwrijp, en woonrijpmaken | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Uitvoering vind plaats binnen gestelde kaders. | |||
Financiën | Op koers | ||
Bij de actualisatie voor de jaarrekening 2024 is het resultaat van de grondexploitatie ten opzichte van de zomeractualisatie verbeterd met ruim €2,0 miljoen. Een belangrijke factor in deze verbetering zijn de verwachte opbrengsten. De bedrijfskavels zijn opnieuw getaxeerd door een extern bureau. Dit heeft geleid tot een positieve bijstelling van de toekomstige opbrengsten. Daarnaast wordt nu gerekend met een jaarlijkse opbrengststijging van 1%. De verwachting is dus dat de opbrengsten de komende jaren blijven stijgen. De raming van het bouw- en woonrijp maken is geactualiseerd en op enkele onderdelen zijn de verwachte kosten naar beneden bijgesteld. Dat geldt ook voor de post onvoorzien. Over de plankosten wordt nu gerekend met een lager percentage onvoorzien. Daar staat tegenover dat de toekomstige plankosten met ca €470.000,- naar boven bijgesteld. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking investering? | Nee | ||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
De risico’s zijn door het kernteam geactualiseerd. De lagere rekenrente, de gerealiseerde verkopen en de stappen die zijn gezet omtrent de ontwikkeling van de SEH zorgen ervoor dat het risicoprofiel van het Bedrijvenpark A1 is afgenomen. Bij de zomeractualisatie was deze dalende trend al zichtbaar en deze lijn heeft zich doorgezet naar de actualisatie voor de jaarrekening 2024. Ten opzichte van de zomeractualisatie is het risicoprofiel met circa €0,9 mln. afgenomen. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
zie boven | |||
Afwijking totaalplanning? | Op koers | ||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Epse dorpsraad. Met een afvaardiging van de dorpsraad wordt periodiek afgestemd over de voortgang. | |||
Overige informatie |
De Marke Zuid
Projectnaam | De Marke Zuid | ||
Portefeuillehouder | R. de Geest | ||
Rapportageperiode | 1 maart 2025 | ||
Basisinformatie Project | |||
Het schoolgebouw de Marke Zuid van het Etty Hillesum Lyceum (eigendom van de Stichting Carmelcollege (SCC)) en de sporthal Keizerslanden (eigendom van de Sportbedrijf Deventer) zijn aan vervangende nieuwbouw toe. Op basis van een locatie-studie is op 27 november 2018 besloten dat de vervangende nieuwbouw van beide gebouwen gaat plaatsvinden op de Marke Zuid. Aanvankelijk ging het om vervanging van het schoolgebouw op de Marke Zuid en later is besloten om ook de locatie van het Etty Hillesum Lyceum (EHL) op de Marke Noord te huisvesten op de Marke Zuid. Zo krijgen ook de vmbo leerlingen van het EHL een toekomstbestendige school en kan de locatie de Marke Noord worden vrijgespeeld voor woningbouw. Voor wat betreft de nieuwe school op de Marke Zuid gaat het om het realiseren van onderwijsruimte van 10.200 m² voor ca. 1.000 leerlingen. Voor het onderwijs aan vmbo leerlingen wordt een aantal praktijklokalen gerealiseerd. Op de locatie van de Marke Zuid komen een school, een schoolplein, parkeervoorzieningen (fiets en auto) en een sporthal met sportvelden. In de sporthal worden 4 zaaldelen voor bewegingsonderwijs gerealiseerd ter vervanging van het bestaande gymlokaal in de Marke Zuid en ter vervanging van de Sporthal Keizerslanden. Op het terrein van de Marke Zuid bevindt zich ook het clubgebouw van de Deventer Scheidsrechtervereniging (DSVeO). Deze vereniging heeft recht van opstal en heeft het clubgebouw in eigendom. De locatie de Marke Zuid grenst aan het Ludgeruskwartier. | |||
Besluitvorming | |||
Reeds genomen besluiten:
| |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
Ontwikkeling school In de samenwerkings- en realisatieovereenkomst is afgesproken dat er vanwege de stijging van de bouwkosten een second opinion gedaan zou worden. Deze is uitgevoerd door SBM (gezamenlijk gekozen partij). Op basis van de second opinion zijn Stichting Carmelcollege en gemeente Deventer met elkaar in gesprek gegaan en is overeengekomen dat het bedrag uit de second opinion het nieuwe kaderstellende budget is. De gemeenteraad van Deventer heeft op 10 mei 2023 ingestemd met het verhogen van het budget voor een bijdrage aan het tekort en een budget voor de realisatie van BREAAM/ENG. Daarmee komt de bijdrage vanuit de gemeente voor de ontwikkeling van de school op afgerond €28,9 mln. (incl. btw). Deze aanvullende afspraken over het budget op basis van de second opinion zijn vastgelegd in een addendum op de samenwerkings- en realisatieovereenkomst welke inmiddels is ondertekend. Met de uitspraak van de Raad van State van 24 december 2024 is het bestemmingsplan inmiddels onherroepelijk. De procedure van de aanbesteding was reeds gestart. Eind januari 2024 bleek dat de aanneemsom voor de bouw van de school binnen het beschikbare geïndexeerde budget past. Ook de omgevingsvergunning voor de school is aangevraagd en op 26 april 2024 verleend. Daartegen is een bezwaarschrift ingediend. Deze is buiten de daarvoor opengestelde termijn ontvangen. Op beslissing op bezwaar is beroep ingesteld bij de rechtbank. Zie ook het kopje ‘Vergunningen en bestemmingsplan’ voor de context en afhandeling van dit beroepsschrift. In oktober 2024 wordt de bouwinrit aangelegd en wordt het pauzeplein van de school verplaatst. Hierdoor kan de aannemer van de school de bouwplaats inrichten. De bouw van de school is medio december 2024 gestart. Ontwikkeling sportha l Er is inmiddels sprake van een onherroepelijk vastgesteld bestemmingsplan. De aanbesteding van de sporthal was al opgestart. Deze aanbesteding is geparkeerd om deze te kunnen afstemmen met de aanbesteding van de sporthalinrichting. Deze laatste is in de zomer van 2024 afgerond. De aanbesteding van de sporthal is inmiddels in een volgend stadium en is de opdracht uiteindelijk op11 november 2024 verleend. Ook de omgevingsvergunning voor de sporthal is aangevraagd en op 17 april 2024 verleend. Daartegen is een bezwaarschrift ingediend. De is tijdig ingediend en uiteindelijk ongegrond verklaard. Tegen deze beslissing op bezwaar is beroep ingesteld bij de rechtbank. Zie ook het kopje ‘Vergunningen en bestemmingsplan’ voor de context en afhandeling van dit beroepsschrift. De bouw van de sporthal is in februari 2025 gestart. Duurzaamheid Vergunningen en bestemmingsplan Verhuizing Devinco en Scheidsrechtersvereniging DSVeo Buitenruimte de Marke Zuid De aanleg van de buitenruimte en de sloop van de school dienen nauw op elkaar te worden afgestemd. Mede daarom heeft de school besloten om beide percelen in één aanbesteding op de markt te zetten. De voorbereidingen daartoe zijn gestart. Wet Natuurbescherming - soortenbescherming | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
School Op 4 oktober jl. is op feestelijke wijze het bouwbord onthuld voor de bouw van de school en de sporthal. Dit was tevens het start moment voor de bouw van de school. BREEAM very good Energie neutraal gebouw (ENG) en congestie op het stroomnet Sporthal Inmiddels is het Definitief Ontwerp (DO) gereed en is de omgevingsvergunning aangevraagd en verleend. Daartegen is tijdig een bezwaarschrift ingediend. Zie ook het kopje ‘Vergunningen en bestemmingsplan’ hierboven voor de context en afhandeling van dit bezwaarschrift. De aanbesteding voor het bouwen van de sporthal is inmiddels succesvol afgerond. De aanbesteding voor de sporthalinrichting heeft plaatsgevonden. Deze aanbesteding is opgepakt tezamen met sporthal Bathmen. Energie neutraal gebouw (ENG) en congestie op het stroomnet | |||
Financiën | Op koers | ||
In onderstaand overzicht worden de beschikbare budgetten ultimo Q2-2024 getoond. Budget nieuwbouw sporthal Budget buitenruimte Budgetten nieuwbouw Etty Hillesum Marke Zuid De financiële bijdrage voor de nieuwbouw van de school is conform de VNG-norm voor onderwijshuisvesting. Voor 10.200m² BVO is dekking beschikbaar. Het gaat om een bedrag van afgerond €28,9 miljoen. Een deel daarvan (1.200m² BVO), te weten €3,4 miljoen, wordt gedekt uit de grondopbrengsten van de ontwikkellocaties: De Marke Noord, De Marke Zuid en de Boerhaave-locatie. De Marke-Noord en Zuid worden ontwikkeld door de gemeente. De Boerhaave-locatie door Stichting Carmelcollege (met een beoogde bijdrage van €1 miljoen en een garantstelling voor een bijdrage van €750.000). De Stichting Camelcollege / Etty Hillesum Lyceum bouwt de school voor eigen rekening en risico. Bij de 1e kwartaalrapportage 2024 is indexatie 2024 van 12,72% conform de VNG-norm verwerkt. Voor de uitvoeringkosten cq ambtelijke inzet is voor de komende jaren nog geen financiële dekking. Door onder andere juridische procedures kent het project een langere doorlooptijd. Middels deze 3e kwartaalrapportage 2024 zal de fasering van de kredieten worden aangepast. Hiermee vallen er kapitaallasten vrij in 2025 en 2026. Vanuit de vrijval van de kapitaallasten is het voorstel geaccoreerd voor de benodigde uitvoeringscapaciteit voor het project Marke Zuid vanaf 2025. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Niet van toepassing | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Niet van toepassing, er is nog geen sprake van exploitatie | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
Binnen de budgetten is geen rekening gehouden met risico’s zoals extra kosten i.v.m. stikstofproblematiek. Er is verder geen rekening gehouden met kosten voor aanvullende eisen en wensen van de gemeente en gebruikers (sportclubs). Er lopen inmiddels enkele procedures tegen de gemeente omtrent dit project. Er is met deze extra kosten nog geen rekening gehouden. Risico’s
In maart 2025 heeft een risicosessie plaatsgevonden omtrent de bouw van de sporthal zelve. Naast bovengenoemde risico’s wordt ook extra aandacht gevraagd naar:
Het bestemmingsplan is onherroepelijk. De omgevingsvergunningen zijn verleend, waartegen beroep is ingesteld bij de rechtbank. Bij het verlenen van deze vergunningen is sprake van een gebonden beschikking. Dit houdt in, dat er geoordeeld wordt of het past binnen het bestemmingsplan. Aangezien deze onherroepelijk is, nemen de risico’s voor dit onderdeel verder af. Vanuit de risicosessies zijn beheersmaatregelen geformuleerd betreffende hoe om te gaan met de gesignaleerde risico’s | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking totaalplanning? | Op koers | ||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
De relevante partners van dit project zijn Stichting Carmel college, Etty Hillesum Lyceum (opdrachtgever ontwikkeling en bouw van de school), Sportbedrijf, DSVeO, Devinco en de diverse sportverenigingen die gebruik maken van sporthal Keizerslanden. Stichting Carmelcollege en Etty Hillesum Lyceum zijn actief betrokken bij de realisatie van het schoolgebouw. De school is immers bouwheer voor de school. Het Etty Hillesum Lyceum draagt zelf zorg over het informeren en/of betrekken van hun medewerkers, de leerlingen en de ouders in het proces. Sportbedrijf is actief betrokken bij het realiseren van de sporthal. De sportverenigingen die nu actief zijn in sporthal Keizerslanden zullen meeverhuizen naar de nieuwe sporthal op Marke Zuid. Deze sportverenigingen worden geïnformeerd over de verdere ontwikkelingen door ICS en Sportbedrijf. Met DSVeO en Devinco is op regelmatige basis overleg geweest over de voortgang en ontwikkelingen. In de komende tijd worden er concrete afspraken gemaakt met deze partijen. De verwachting is dat in het vierde kwartaal 2024 de vaststellingsovereenkomst wordt getekend. Buurt en klankbordgroep Op 27 maart 2023 heeft de landschapsarchitect het schetsontwerp van de buitenruimte gepresenteerd en de architect van de school een presentatie over de school. De reacties waren over het algemeen positief. Een deel van bewoners van de Keurkampstraat is teleurgesteld dat er niets is gedaan met de ideeën om de school anders te positioneren. Ook maken de bewoners van de Keurkampstraat zich zorgen over geluidsoverlast vanwege het parkeerterrein dat grenst aan de Keurkampstraat. Op 17 oktober 2023 is er wederom een inloop-avond geweest (in de school) alwaar informatie is gegeven over de laatste stand van zaken. Er zijn totaal zo’n 20 mensen op deze avond afgekomen. Over de gewijzigde planning (ingebruikname school en sporthal nu voorzien uiterlijk augustus 2026) is via de nieuwsbrief direct na gedane melding in de gemeenteraad gecommuniceerd. Gelet op de recente ontwikkelingen heeft op 24 september 2024 een inloopbijeenkomst plaatsgevonden. Ook hier waren ca 20 mensen aanwezig. Meerendeel gaf aan blij te zijn, dat er met de bouw van school en sporthal wordt begonnen. | |||
Overige informatie |
Slim warmtenet
Projectnaam | Slim warmtenet Zandweerd, fase 1 | ||
Portefeuillehouder | J. van Essen | ||
Rapportageperiode | 24 maart 2025 (1e tussenrapportage 2025) | ||
Basisinformatie Project | |||
Achtergrond en samenvatting projectstatus Het project bevindt zich in de realisatiefase:
| |||
Besluitvorming | |||
De volgende besluitvorming staat in ieder geval voor Q2 2025 gepland:
| |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
A. Het project bevindt zich in de realisatiefase: Aansluitingen :
Opwekking:
Netwerk :
Warmtelevering :
B. Lopende aanbestedingen
C. Bestuurlijk
D. P&C
E. Projectbeheersing
F. Oprichting Warmtebedrijf Deventer | |||
Voortgang | |||
Scope | Behoeft aandacht | ||
---|---|---|---|
Er vindt continue beheersing plaats van de beheersingsaspecten financiën, planning en risico's. Specifiek risicodossier wordt in Q2 geactualiseerd. | |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
In mei 2025 wordt een geactualiseerde Business Case aangeboden aan de raad. Hierin verwerken we de actuele inzichten zoals fasering, afschrijvingen, indexaties, etc. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking investering? | Nee | ||
De formele begroting van SWZ voor 2024 en 2025 is vastgesteld bij het raadsbesluit van mei 2024. Daarbij is tevens de projectexploitatie vastgesteld met verwerking van de Nationaal Groeifonds (NGF) subsidie. | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
Bij het raadsbesluit van mei 2024 heeft de raad besloten om ten behoeve van het weerstandsvermogen SWZ een reserve in te stellen en in 2024 €5.620.000 vanuit de projectexploitatie SWZ te storten in deze reserve, conform het besluit van juni 2023. Als onderdeel van de besluitvorming bij fase 1, is een risicodossier opgesteld. Dit risicodossier is gebaseerd op een projectgebonden weerstandsvermogen van 1,75 miljoen euro voor fase 1. In de nieuwe projectexploitatie is deze risicovoorziening onderdeel van de projectexploitatie geworden conform besluit mei 2024: We zien door meerdere oorzaken een verhoogd risico binnen het project:
Deze risico's worden meegenomen in de update van de risman-analyse en opnieuw gekwantificeerd. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking totaalplanning? | Op koers | ||
Communicatie | |||
Communicatie | Behoeft aandacht | ||
| |||
Overige informatie | |||
N.v.t. |
Sportvoorziening Bathmen
Projectnaam | Sportvoorziening Bathmen | ||
Portefeuillehouder | R. de Geest | ||
Rapportageperiode | 1e rapportage 2025 | ||
Basisinformatie Project | |||
In februari 2020 heeft de initiatiefgroep Sportvoorziening Bathmen (onderdeel van de Dorpsvisie Bathmen) een adviesrapport aangeboden aan de wethouder over de nieuwe sportvoorziening. De initiatiefgroep heeft hierin haar ambities verwoord, waaronder de ambitie om de sportvoorzieningen meer te combineren en beter te benutten. In de eerste kwartaalrapportage 2020 heeft de gemeente de vernieuwing van De Uutvlog aangemerkt als prioriteit en autonome ontwikkeling waarvoor middelen moeten worden vrijgemaakt. In de begroting was hiervoor aanvankelijk een bedrag van €6,2 miljoen opgenomen op basis van 1-op-1 vervanging van de huidige sporthal. In 2020-2021 is een quickscan en een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd in samenwerking met de initiatiefgroep uit Bathmen. Daaruit bleek dat 1-op-1 vervanging niet realistisch/ wenselijk is. Op basis van de scenario’s uit het haalbaarheidsonderzoek van M3V heeft het college gekozen voor scenario 2B (basishal met multifunctionele zaal) en dit als voorstel aan de raad aangeboden. Uit de financiële analyse bleek dat voor dit scenario €11,3 miljoen (incl. BTW) nodig was. Op 16 februari 2022 heeft de raad ingestemd met de uitwerking van scenario 2B en het reserveren van de hiervoor benodigde middelen. Dit bedrag is gereserveerd in de meerjarenbegroting 2022 – 2025. Na het raadsbesluit van 16 februari 2022 is gestart met deel 1 van de verkenningsfase: de definitiefase. Voor deze fase is opdracht gegeven aan Draaijer & Partners om met een Programma van Eisen te komen. Op 21 december 2022 heeft de raad een (voorlopig) besluit genomen over het Programma van Eisen (PvE) en om met het project over te gaan naar de ontwerpfase. Op basis van een nieuwe investeringsraming is het bedrag verhoogd naar €16,9 miljoen incl. btw. In de Voorjaarsnota zijn meerdere varianten opgenomen. De raad heeft ingestemd met variant 1, waarin een kostenbesparing van €1,7 miljoen incl. btw is voorgesteld. Op basis van zorgvuldige aanbestedingsprocedures zijn in 2023 de architect RAU en in 2024 aannemersbedrijf Haafkes (incl. installatiebureau) geselecteerd. | |||
Besluitvorming | |||
Met het raadsbesluit van 21 december 2022 is het project overgegaan naar de ontwerpfase (verkenningsfase, deel 2). Het Programma van Eisen is in samenwerking met alle betrokken partijen tot stand gekomen, waaronder de initiatiefgroep Sportvoorziening Bathmen en omwonenden. Bij het raadsbesluit heeft de raad een amendement aangenomen met de opdracht om varianten voor kostenbesparing mee te nemen in de ontwerpfase en om dit project, vanwege de forse kostenstijgingen en de risico’s, te laten vallen onder de Leidraad Grote Projecten. Op 12 juli 2023 is de Voorjaarsnota 2023 vastgesteld, waarmee de raad een definitief besluit heeft genomen over het Programma van Eisen en de variant (1) inclusief buitenkleedkamers en de kostenbesparing van €1,7 miljoen. De investeringsraming bij het PvE is verlaagd van €16,9 miljoen naar €15,2 miljoen (incl. btw). Op 10 december 2024 heeft het college het ontwerp Tam-omgevingsplan vastgesteld en op 8 januari 2025 heeft de raad besloten het beeldkwaliteitsplan als hamerstuk vast te stellen. Het ontwerp Tam-omgevingsplan ligt tot 29 januari 2025 ter inzage voor bewoners. Op basis van mogelijke zienswijzen stelt het college het Tam-omgevingsplan dan vast ten behoeve van de bezwaarperiode. Na de bezwaarperiode wordt het omgevingsplan, evenals de omgevingsvergunning, onherroepelijk vastgesteld. Er zijn voor het Tam-omgevingsplan geen zienswijzen ingediend. Het college heeft dan ook het Tam-omgevingsplan vastgesteld op 4 maart 2025 met nummer 2024-1068 In Q2 2025 wordt conform leidraad aan de raad een besluit gevraagd om met het project door te gaan naar de realisatiefase. Dan is ook het aanbestedingsresultaat (definitieve prijs aannemer) bekend. In dit raadsvoorstel wordt ook een voorbereidingskrediet gevraagd voor de buitenruimte. Zoals eerder vermeld in de kwartaalrapportages is hiervoor binnen het project nog geen budget gereserveerd. Dat heeft te maken met dat het bij aanvang van het project (definitiefase) nog niet bekend was waar de sporthal zou worden geplaatst. Dit is in de ontwerpfase bekend geworden, mede als gevolg van het participatietraject en de inbreng van ABS van de voetbalkantine en buitenkleedkamers in de sporthal op de voorkeurslocatie (plek van de huidige kantine en kleedkamers van ABS). | |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
In Q4 2024 is het project verder uitgewerkt van voorlopig ontwerp (VO) naar definitief ontwerp (DO) en heeft Haafkes een DO-raming aangeleverd. In het bouwteam werken RAU, Haafkes en constructie/ installatie adviseurs samen om te komen tot het DO/ TO. Per ontwerpdeelfase (SO/ VO/ DO/ TO) wordt de raming geactualiseerd. Na afronding van het TO wordt de definitieve prijs (aanneemsom) door de aannemer geraamd. De definitieve prijs is afhankelijk van marktwerking, bouwkosten of aanpassingen aan het gebouw of installaties (bijv. door netcongestie en externe veiligheid). De raad is over de stand van zaken geïnformeerd via een raadsmededeling (2024-443) en tijdens een technische sessie op 19 juni 2024. Het architectenbureau RAU, projectmanagementbureau Draaijer & partners en de Gemeente hebben een toelichting gegeven op het voorlopig ontwerp en op de project voortgang en risico’s. In de voorportaallijst van de begroting 2025 zijn de buitenruimte en de tijdelijke voorziening voor de buitenkleedkamers opgenomen. Omdat de locatiekeuze nog niet bekend was bij het vaststellen van het PvE, was het nog niet mogelijk om hiervoor een kostenraming op te stellen en krediet aan te vragen. De kostenraming van de terreininrichting is door een gespecialiseerd ingenieursbureau gedaan nadat de gewenste locatie bekend was. In de kostenraming zijn de kosten voor de herplanting van bomenkap, de toegangspaden, de (fiets)parkeeropgave en de aanleg van de wadi meegenomen. Voor de dekking van de kosten voor de tijdelijke kleedkamers zal de komende periode worden bekeken of dit opgevangen kan worden binnen de huidige budgettaire kaders. Uitgangspunt van het voorlopig ontwerp blijft het vastgestelde PvE, de taakstelling en de integratie van de voetbalkantine en buitenkleedkamers van ABS in de nieuwe sporthal. | |||
Voortgang | |||
Scope | Behoeft aandacht | ||
---|---|---|---|
vraagt continue aandacht vanwege fluctuerende bouwkosten, netcongestie, extra eisen voor externe veiligheid en de Omgevingswet en andere risico’s | |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
vraagt continue aandacht vanwege fluctuerende bouwkosten, netcongestie en de hogedruk gasleiding. Daarom wordt per fase de investeringsraming geactualiseerd. De kosten voor het project blijven tot nu toe binnen de beschikbaar gestelde middelen:
Er zijn meerdere locaties onderzocht en de gekozen locatie voldoet het beste aan een optimale integratie van binnen- en buitensport op een centrale plek van het sportpark. Voor terreininrichting zijn beperkt middelen opgenomen in de investeringsraming, omdat de locatie bij de start nog niet bekend was. In Q2 2025 zullen we de raad vragen voor extra middelen voor de terreininrichting. Voor de extra kosten voor de tijdelijke buitenkleedkamers wordt de komende periode bekeken of dit opgevangen kan worden binnen de huidige budgettaire kaders. Deze kosten zijn een gevolg van de definitieve locatiekeuze en het overdragen van de ABS-gebouwen (voetbalkantine en kleedkamers). De raad is hierover geïnformeerd in de Voorjaarsnota 2024, Begroting 2025, tijdens de technische sessie van 19 juni 2024, via raadsmededelingen en voortgangsrapportages. Na het vaststellen van de DO-fase ziet financieel overzicht van de nieuwe Sporthal Bathmen er als volgt uit: Buitenruimte €1.454.000 Dit financiële overzicht geeft inzicht in de kosten en financiering van verschillende onderdelen binnen het project, met name de ontwikkeling van Sporthal Bathmen en aanverwante infrastructuur. | |||
Afwijking begroting? | Ja | ||
In de meerjarenraming staat nu nog €11,5 miljoen als investering in 2024 en €3,1 miljoen in 2025 begroot. Dit moet (deels) verschoven worden naar 2025 en 2026. | |||
Afwijking investering? | Ja | ||
Met het vaststellen van de Voorjaarsnota 2023 heeft de raad ingestemd met variant 1 waarin een kostenbesparing van €1,7 miljoen incl. btw is opgenomen op basis van een actuele investeringsraming. Op basis van de huidige marktsituatie, de resultaten van de aanbesteding en bezuinigingen (o.a. in optimalisatie m2 kleedkamers, verfijning installatiekosten en sloopkosten) kan deze besparing worden gerealiseerd. Conform raadsbesluit is hierin ook het bedrag van €287.000 excl. btw opgenomen dat door ABS wordt gecompenseerd (financieel of in natura in de vorm van zelfwerkzaamheid). Vanwege de sloop van de buitenkleedkamers zal in de sloop- en bouwfase een tijdelijke voorziening door de Gemeente moeten worden getroffen. | |||
Afwijking exploitatie? | Ja | ||
In het raadsvoorstel 2022 en 2023 zijn de consequenties voor de gebruikersexploitatie buiten beschouwing gelaten. Na de DO/ TO fase zijn de exploitatiekosten bekend en kunnen afspraken met ABS worden gemaakt over huur van de kantine en kleedkamers. Exploitatiekosten zijn ook afhankelijk van de keuze van installaties die nog moeten worden gemaakt i.v.m. netcongestie. De afspraken met ABS over de overdracht en de integratie van de kantine en buitenkleedkamers in de sporthal zijn vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst. | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
Vraagt continue aandacht vanwege de fluctuerende bouwkosten en omgevingsrisico’s. Het gehele project kent meerdere risico’s. Risico’s zijn bijv. stijgende bouwkosten, suboptimale keuzes als gevolg van kostenbesparingen, bezwaren van bewoners, meerkosten en/ of bezwaren bij herinrichting van het terrein of de bomenkap. De projectrisico’s worden door het projectteam gemonitord en de risicobeheersmaatregelen worden waar nodig bijgesteld. Een belangrijk risico is dat netcongestie kan leiden tot vertraging en hogere kosten. Enexis heeft aangegeven dat we ook op de langere termijn er niet kan worden voldaan aan de benodigde elektriciteitscapaciteit. Een alternatieve oplossing brengt extra kosten aan het gebouw en installaties met zich mee. Daarvoor is maximaal €0,5 miljoen gereserveerd in de begroting 2025. Een ander risico is dat de aanwezigheid van een hogedruk gasleiding zal leiden tot aanpassingen aan het gebouw vanwege de eisen die de Omgevingswet stelt aan de onderbouwing/ maatregelen in het omgevingsplan. Er is advies ingewonnen in verband met het ontbreken van eensluidende jurisprudentie. Vanuit de Omgevingswet ligt de verantwoordelijkheid/ onderbouwing bij de Gemeente. Op basis van landelijk advies (Informatiepunt Leefomgeving) hebben we besloten om uit te gaan van de sportfunctie en daarmee de categorie ‘kwetsbaar’. Als gemeente vinden wij wel dat wij een zorgplicht hebben voor de basisschoolleerlingen en nemen daarom extra constructieve maatregelen. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | |||
Afwijking totaalplanning? | Behoeft aandacht | ||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
In elke fase vindt samenwerking plaats met de initiatiefgroep Sportvoorziening Bathmen. Daarnaast worden andere gebruikers (scholen) en bewoners uitgenodigd voor workshops of informatiebijeenkomsten. De architect legt het ontwerp voor aan een projectgroep met een vertegenwoordiging van gemeente, initiatiefgroep en Sportbedrijf Deventer. Op 30 januari 2024 is het schetsontwerp gepresenteerd aan de bewoners van Bathmen en op 20 juni 2024 het voorlopig ontwerp tijdens bijeenkomsten op het sportpark. Via de Bathmense krant, huis-aan-huis brieven en de gemeentelijke website zijn de bewoners hierover geïnformeerd. Wanneer het definitief ontwerp is vastgesteld, zullen bewoners hierover worden geïnformeerd. Via de initiatiefgroep is ook de publicatie van het ontwerp Tam-omgevingsplan bekend gemaakt, gevolgd door een publicatie in de Stentor en de Bathmense krant. Voor de sportinrichting zijn bijeenkomsten georganiseerd met alle gebruikers van de nieuwe sporthal. Het bedrijf voor de sportinrichting, genaamd Nijha, is volgens een gezamenlijke aanbestedingsprocedure met het project Marke Zuid geselecteerd. In Q2 2024 heeft RAU een presentatie gegeven aan stichting Fooruit en de Planadviesraad. Zij hebben positief gereageerd op het voorlopig ontwerp en hun wensen/ adviezen kenbaar gemaakt. In Q1 2024 heeft de Bomenstichting op het sportpark een toelichting gekregen op de landschappelijke herinrichting, de voorgenomen bomenkap en compensatie/ herplanting (zie boven). Inmiddels is in Q3 2024 de kapvergunning aangevraagd en uitgegeven. In oktober 2023 is de samenwerkingsovereenkomst ondertekend tussen gemeente en ABS over de overdracht van de kantine en de buitenkleedkamers. Als het DO/ TO en daarbij behorende ramingen gereed zijn, kunnen definitieve afspraken worden gemaakt met ABS over de compensatie (financieel of op basis van zelfwerkzaamheid). | |||
Overige informatie | |||
Dit project hangt nauw samen met 4 andere gemeentelijke trajecten, namelijk:
|
Podiumkunsten onder 1 dak
Projectnaam | Podiumkunsten onder één dak | ||
Portefeuillehouder | I. Duursma-Wigger | ||
Rapportageperiode | 25 maart 2025 (1e tussentijdse rapportage 2025) | ||
Basisinformatie Project | |||
Op 14 november 2023 heeft B&W de besluitvorming inzake afronden Initiatieffase Podiumkunsten onder één dak aangeboden aan de Gemeenteraad; nr. 2023-903. De behandeling van dit voorstel is afgerond op 20 december 2023. Besloten is om het vervolg van de Verkenningsfase van Podiumkunsten Onder één dak te starten. Het betreft een plan met meerdere culturele functies; een theater, een poppodium, talentontwikkeling, amateurkunst en cultuureducatie. Met het afronden van de initiatieffase en de besluitvorming in de raad zijn de kaders voor de definitiefase bepaald. De functionele kaders, de financiële kaders, de culturele kaders en de kaders van het gebouw die een gevolg zijn van de locatiekeuze. In de definitiefase worden de ambities, zoals vastgelegd in het raadsbesluit, vertaald naar haalbaarheid. Daarbij wordt gestuurd op de beheer aspecten: tijd, geld, kwaliteit, informatie en communicatie. De eindproducten van de definitiefase zijn:
Aan het einde van de definitiefase wordt ook nagedacht over de aanbesteding en selecteren van de architect en de nodige adviseurs voor de ontwerpfase. | |||
Besluitvorming | |||
Raadsbesluiten - Projecten:
Raadsbesluiten - Cultuur:
Raadsmededelingen:
| |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
Momenteel doorlopen Deventer Schouwburg en Burgerweeshuis samen een verkenningstraject: de partijen willen werken aan dit verkenningstraject zonder voorschot op de uitkomsten hiervan. Na afronding van het verkenningstraject start het vervolg van de Verkenningsfase, de fase zoals deze volgens de leidraad grote projecten van de gemeente is bedoeld. | |||
Voortgang | |||
Scope | |||
---|---|---|---|
n.v.t. | |||
Financiën | Op koers | ||
Op dit moment is er circa 11 maanden vertraging, verwacht wordt dat dit verder gaat uitlopen naar 13/14 maanden. De raad heeft het college opgedragen een projectsubsidie beschikbaar te stellen aan het Burgerweeshuis voor plankosten ad €300.000. Deze subsidie wordt verstrekt nu Burgerweeshuis een verkenningstraject is gestart. Dit bedrag wordt gedekt uit de gereserveerde ruimte in het project. Tevens is de jaarlijkse exploitatiesubsidie van €50.000 aan Burgerweeshuis gecontinueerd. Dit bedrag wordt ook gedekt uit de projectgelden (raadsvoorstel 2023-903). De financiele bijdrage van €89.400 die is verstrekt voor de uitvoer van het verkenningstraject gaat ook ten laste van dit budget. | |||
Afwijking begroting? | |||
n.v.t. | |||
Afwijking investering? | |||
n.v.t. | |||
Afwijking exploitatie? | |||
n.v.t. | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
In het vervolg van de verkenningsfase zal ook de huidige risico-analyse geactualiseerd worden. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | |||
Afwijking totaalplanning? | Behoeft aandacht | ||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
De betrokken partijen zijn geïnformeerd over het besluit van 20 december 2023 en overige informatie is ook gedeeld. | |||
Overige informatie | |||
n.v.t. |