Het bestuursakkoord "Met lef & liefde voor Deventer" spreekt over grote kansen en uitdagingen op het gebied van werk, duurzaamheid, zorg, evenementen en samen leven. Dat vraagt om een organisatie die zich makkelijk organiseert rond deze opgaven. Een organisatie die goed functioneert, die zowel robuust is als wendbaar. Daarover gaat het programma Bedrijfsvoering.
We ontwikkelen ons tot een organisatie die flexibel, communicatief en netwerkend is. Zo kunnen we inspelen op wat de samenleving ons vraagt. De rol die we daarbij innemen (faciliterend, regulerend, uitnodigend of handhavend) hangt af van het maatschappelijke vraagstuk. De organisatie kent een verdeling van taken en verantwoordelijkheden, maar treedt naar buiten toe als één geheel op. De organisatie is er op gericht een optimale connectie te maken met de buitenwereld. En zorgt ervoor dat maatschappelijke vraagstukken snel en effectief worden opgepakt.
We willen een organisatie zijn waar de medewerkers met trots en plezier werken. Dat doen we in duurzame huisvesting waarin gebouw en voorzieningen optimaal worden benut. In een organisatie waar integraal gewerkt wordt, over domein- en teamgrenzen heen. Waar we sturen op basis van vertrouwen: minder kaders, maar wel steviger en met korte beslislijnen. En volgens de kernwaarden zorgzaam, verantwoordelijk, open en durf.
Inwoners en ondernemers verwachten dat we onze informatievoorziening op orde hebben. Tot de basis daarvan behoort het borgen van privacy en informatieveiligheid. Ook vraagt dit om een gemeentelijke organisatie die datagedreven werkt.
Er is een sterke focus op de financiële soliditeit van de gemeente. Op ons financieel portaal zijn begroting en andere financiële stukken volledig digitaal beschikbaar. Besturen betekent vooraf kaderen, vervolgens het goede handelen en achteraf verantwoorden. De gemeente Deventer wil graag laten zien dat zij in control is. Zo verantwoorden we open en transparant aan onze inwoners wat we voor de gemeenschap doen. Control is daarmee een essentieel onderdeel voor de gemeente om succesvol te zijn.
Deventer, Olst-Wijhe en Raalte (DOWR) hebben een samenwerkingsverband op het gebied van bedrijfsvoering. De financiële administratie, gemeentelijke belastingen, ICT, facilitaire zaken en het inkoopadvies leveren we in dit verband vanuit de gemeente Deventer. Continu innoveren is op alle percelen het uitgangspunt.
Meer informatie
Verzuim
Verzuim
Jaar | Ziekteverzuim in % | Meldingsfrequentie |
---|---|---|
2021 | 4,85% | 0,72 |
2022 | 5,67% | 1,17 |
2023 | 4,92% | 1,08 |
2024 | 5,21% | 0,99 |
Norm 2025 | 4,60% | 1,00 |
T1 t/m maart | 5,35% | 1,04 |
Inhuur
Inhuur
Realisatie | Realisatie | Begroot | Prognose T1 | Prognose T2 | |
Soort inhuur | 2023 | 2024 | 2025 | 2025 | 2025 |
Vaste formatie | 4.600 | 5.304 | 5.158 | 5.186 | |
Vervanging ziekte/zwangerschap | 1.200 | 1.414 | 1.375 | 1.383 | |
Piekbelasting | 600 | 707 | 688 | 691 | |
Bewuste keuze flexibiliteit | 1.000 | 1.238 | 1.203 | 1.210 | |
Speciale projecten | 7.191 | 8.309 | 8.080 | 8.125 | |
Oekraïners | 684 | 707 | 688 | 691 | |
Boven formatie | |||||
Totaal | 15.275 | 17.679 | 17.192 | 17.286 |
Het inhuurvolume blijft hoog. De realisatie 2024 is hoger dan de begroting 2024, die voorbereid is in de zomer van 2023. Zowel de tarieven voor inhuurkrachten als het volume zijn fors toegenomen. Voor 2024 voorzien we een vergelijkbaar volume als in 2024. Meeste inhuur zit in fysieke projecten, beleidsadviseurs, opvang Oekrainers, toeslag kinderopvang, toegang sociaal domein jeugd, ICT functies en BOA's Toezicht.
Formatie en bezetting
Onderstaande tabel geeft de formatie, de bezetting en de vacatureruimte weer, exclusief boven formatieve medewerkers en medewerkers van het Deventer Groenbedrijf:
FTE | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | T1 rapportage 2025 |
---|---|---|---|---|
Formatie | 832,40 | 885,37 | 975,16 | 982,57 |
Bezetting | 935,14 | |||
Vacatureruimte | 47,44 |
De organisatie blijft groeien. Belangrijkste toename van formatie betreft inzet voor klimaat en energie, fysieke projecten, leefomgeving en vastgoed, uitvoering regionaal programma vluchtelingen, uitbreiding burgerzaken in verband met de paspoortpiek, kwaliteitsmedewerkers integrale toegang sociaal domein en verlenging tijdelijke formatie Nationaal Programma Onderwijs.
Vacatures worden ingevuld, maar door de verdere groei van formatie ontstaan nieuwe vacatures en blijft de vacatureruimte op een zelfde niveau. Vooruitlopend op definitieve invulling vindt vaak inhuur plaats ter overbrugging. Ook op tijdelijke formatieruimte wordt vaak inhuur ingezet.
Diversiteit en inclusiviteit
Het regelmatig in kaart brengen en monitoren van ons personeelsbestand maakt onderdeel uit van de initiatieven die naar aanleiding van de Charter zijn opgestart. Op peildatum 1 februari 2024 zag ons personeelsbestand (totaal aantal medewerkers 1004) er op twee belangrijke diversiteitskenmerken als volgt uit:
Onderwerp | Aantallen (voorjaar2024) | Najaar 2024 |
---|---|---|
Aantal medewerkers | 1004 | 1061 |
Sekse: | ||
- Mannen | 400 (40%) | 423 (40%) |
- Vrouwen | 604 (60% | 638 (60%) |
Gemiddelde leeftijd | 47 jaar | 46,5 jaar |
Jongeren (tot 30 jaar) | 8% | 10% |
Middelbare leeftijd (30 - 55 jaar) | 62% | 59% |
Ouderen (55+) | 30% | 31% |
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Digitaal en datagedreven werken
We werken datagedreven en met een eigentijdse informatievoorziening en voldoen voor minimaal 95% aan de BIO (Baseline Informatieveiligheid Overheid).
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Prestaties
Doelstelling - De formatie van de organisatie is op sterkte en medewerkers zijn tevreden
We zoeken continue naar nieuwe mogelijkheden om personeel aan te trekken en zetten in op hun continue ontwikkeling, zodat ze met passie en plezier hun werk kunnen doen.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Prestaties
Doelstelling - Solide en betrouwbare bedrijfsvoering
We voeren een solide en betrouwbare bedrijfsvoering, waarmee we voldoen aan wet- en regelgeving.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Prestaties
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Organisatieontwikkeling | 0.4 Overhead | Knelpunt bestaand beleid | |
In februari 2025 bent u via raadsmededeling 2025-77 geïnformeerd over de organisatie ontwikkeling. We hebben bij de financiële consequenties gemeld dat de kosten grotendeels gedekt worden uit de bestaande begroting. We hebben daarnaast gemeld dat we voor 2025 en 2026 incidenteel aanvullende dekking nodig hebben om ingroei naar structurele bekostiging mogelijk te maken. We gingen hierbij uit van een minst gunstige scenario. Dit bedroeg over de jaren 2025 en 2026 € 990.000. Met name de uitkomst van het plaatsingsproces, waarin in de berekening was uitgegaan van 12 fte boven formatieve senior beleidscapaciteit, zorgt ervoor dat die boven formatieve capaciteit voor een groot deel niet hoeft te worden ingevuld. Ook de verwachte latere invulling van een aantal vacatures leidt tot minder eenmalige extra kosten in 2025. Er resteert nog € 380.000 waar we geen dekking voor hebben. In de tweede helft van 2025 wordt meer duidelijk of er op bepaalde beleidsterreinen aanvullende seniorcapaciteit nodig is, door het vervallen van de inhoudelijke taken van de programmamanagersfunctie. Dit betrekken we bij de tweede tussentijdse rapportage. Daarnaast geldt dat we na afronding van de totale werving en selectie van de sturende functies in de zomer van dit jaar een goed onderbouwd beeld hebben van de eenmalige en structurele frictiekosten. Deze komen aan de orde in de tweede tussentijdse rapportage. Tenslotte stellen we bij de perspectiefnota 2026 – 2029 voor om twee Fte lijnmanagement ten behoeve van de nieuwe hoofdstructuur te dekken uit de algemene middelen. Het gaat om de structurele uitbreiding met 1 directeur en 1 teamleider. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Herhuisvestingsplan gemeentelijke organisatie | 0.4 Overhead | Knelpunt bestaand beleid | |
We vinden het belangrijk dat alle medewerkers van de gemeentelijke organisatie vanuit het Stadhuis werken. Dat is nu nog niet het geval. Team toegang jeugd werkt nog vanuit een dislocatie. Daarnaast willen we bereiken dat de huisvesting in het Stadhuis zoveel mogelijk aansluit bij de ketens van samenwerking. De nieuwe hoofdstructuur in domeinen vormt hier een belangrijke basis. Deze beide zaken leiden tot aanpassingen in de huisvesting in het Stadhuis. Naast aanschaf van bureaus en vergadermeubilair is het merendeel van de kosten gemoeid met de bouwkundige ingrepen in de publiekshal. Voldoende en kwalitatief goede spreekruimtes met onze inwoners vragen om de nodige aanpassingen. De investering bedraagt € 789.556. De kapitaallasten voor deze investering bedragen jaarlijks €96.334 vanaf 2026. Deze kunnen worden gedekt door vrijval van kapitaallasten op inrichtingskosten. In 2026 is er dan nog een tekort van €59.155 dat gedekt kan worden door een eenmalige putting uit de reserve huisvesting ambtelijk apparaat. Vanaf 2027 is de vrijval van kapitaallasten hoger, omdat dan de afschrijvingstermijn afloopt van investeringen met een termijn van 10 jaar die zijn gedaan bij het betrekken van het Stadhuis. Vanaf 2027 kunnen de kapitaallasten daardoor volledig worden gedekt binnen het programma. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Beheer en onderhoud Stadhuiskwartier en Polstraat 12 | 0.4 Overhead | Herschikking | |
Het vastgoedbeheer binnen de gemeente wordt gecentraliseerd. Het onderhoud en beheer van het Stadhuiskwartier en Polstraat 12 daarmee ook. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Beheer en onderhoud Stadhuiskwartier en Polstraat 12 | 0.4 Overhead | Herschikking | |
Het vastgoedbeheer binnen de gemeente wordt gecentraliseerd. Het onderhoud en beheer van het Stadhuiskwartier en Polstraat 12 daarmee ook. Een deel van de reserve huisvesting ambtelijke apparaat van € 318.708 gaat over naar de reserve planmatig onderhoud kernbezit. Ook wordt de jaarlijkse storting van € 60.000 in de reserve huisvesting gemeentelijk niet meer uitgevoerd maar het bedrag wordt nu jaarlijks toegevoegd aan de reserve planmatig onderhoud kernbezit. Hiermee kunnen de meerjarige onderhoudskosten worden gedekt. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
ICT Uitvoeringsplan 2025 | 0.4 Overhead | Herschikking | |
Binnen de samenwerking DOWR I worden in een gemeenschappelijk ICT-uitvoeringsplan keuzes gemaakt en prioriteiten gesteld binnen de benodigde vervanging en aanpassing van ICT-investeringen. Voor 2025 wordt budget uitgetrokken voor archivering Budget Advies bureau, meldingen openbare ruimte, casusregistratie openbare veiligheid. en ophoging van het budget voor het contactplatform. Dekking komt uit de vrijval van middelen voor afgesloten ICT-projecten en de stelpost indexatie ICT. van deze stelpost wordt structureel €100.000 verrekend met het programma Algemene Middelen. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Datagedreven Werken | 0.4 Overhead | Budgetoverheveling | |
Voor de implementatie van Datagedreven Werken binnen de samenwerking DOWR is de businesscase geactualiseerd. Dit leidt tot aanpassing van de fasering en aard van de uitgaven. €858.000 van het eenmalig budget verschuift daarmee naar 2026. Binnen het structurele budget wordt een deel bestemd voor 1 fte voor vaste formatie voor functioneel beheer en 1 fte voor een data engineer ten behoeve van het gegevensfundament. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Meester- gezelfonds | 0.4 Overhead | Budgetoverheveling | |
Voor 2024 een 2025 is een eenmalig budget van €400.00 per jaar beschikbaar gesteld voor een meester-gezelfonds. Met dit fonds worden loonkosten gecompenseerd voor een inwerkperiode voor opvolgers van ervaren medewerkers de vertrekken. Voor een goede overdracht en continuïteit is het noodzakelijk dat bij vertrek van ervaren medewerkers opvolgers enige tijd meelopen, waardoor er tijdelijk dubbele loonkosten zijn. Op basis van het verwachte verloop in 2025 ramen we in 2025 €256.000 aan kosten. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Toegangsbeveiliging | 0.4 Overhead | Overige afwijking | |
De huidige situatie rondom toegangscontrolesystemen binnen de DOWR-gemeenten kent verschillende technische, organisatorische en contractuele kwetsbaarheden. Voorgesteld wordt om het toegangscontrolesysteem te herijken en in DOWR-verband een Europese aanbestedingsprocedure te starten om te komen tot een verbeterde fysieke beveiliging, efficiënt beheer en een geharmoniseerde werkwijze tussen de gemeenten. De voorlopige raming van kosten voor implementatie bedraagt circa €105.000 voor de projectkosten voor de 3 gemeenten samen. Hiervan zal circa de helft in 2025 en de helft in 2026 benodigd zijn. Voor Deventer betekent dit circa €33.000 in 2025 en in 2026. We verwachten deze kosten binnen het programma op te kunnen vangen. Daarboven op komt de investering in software en fysieke infrastructuur waar een investeringskrediet zal worden aangevraagd als raming en dekking in het project nader zijn uitgewerkt. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Opleidingsbudget | 0.4 Overhead | Overige afwijking | |
Het budget voor Leren en Ontwikkelen van het gemeentelijk personeel is gekoppeld aan de begrote loonsom en bedraagt 2% van de loonsom. Met de groei van de gemeentelijke formatie en de loonsverhoging door de CAO-afspraken, is het budget achtergebleven en bedraagt het opleidingsbudget nu circa 1,7% van de loonsom. Om dit weer op het niveau van 2% te brengen is een structurele verhoging nodig van €234.000. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Data adviseur CIO bureau | 0.4 Overhead | Overige afwijking | |
Om de verbinding te maken tussen traditioneel beleid maken en op datagedreven manier werken is het van belang dat er een goede verbinding wordt gelegd tussen de maatschappelijke vraagstukken en de beschikbare data. Hiervoor wordt een structurele functie data-adviseur ingesteld bij het CIO-bureau. Dekking van de loonkosten kan voor 2025-2026 worden gevonden in een eenmalige stelpost onvoorziene ICT-kosten. Vanaf 2027 staat tegenover de structurele loonkosten een besparing van loonkosten bij de beleidsteams. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Technische wijziging | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking vanuit ander programma |
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 48.791 | 4.568 | 53.358 | -307 | 53.051 |
Baten | 617 | 617 | 323 | 940 | |
Saldo | -48.791 | -3.950 | -52.741 | 630 | -52.111 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Organisatieontwikkeling | Lasten | 380 | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|---|---|
Herhuisvestingsplan gemeentelijke organisatie | Lasten | 0 | 59 | 0 | 0 | 0 |
Beheer en onderhoud Stadhuiskwartier en Polstraat 12 | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Beheer en onderhoud Stadhuiskwartier en Polstraat 12 | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
ICT Uitvoeringsplan 2025 | Lasten | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Datagedreven Werken | Lasten | -597 | 1.271 | 27 | 168 | 168 |
Meester- gezelfonds | Lasten | -309 | 309 | 0 | 0 | 0 |
Toegangsbeveiliging | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opleidingsbudget | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Data adviseur CIO bureau | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Lasten | 118 | 99 | 99 | 94 | 94 |
Totaal lasten | -308 | 1.838 | 226 | 362 | 362 | |
Beheer en onderhoud Stadhuiskwartier en Polstraat 12 | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Beheer en onderhoud Stadhuiskwartier en Polstraat 12 | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Datagedreven Werken | Baten | 261 | 413 | 27 | 168 | 168 |
Technische wijziging | Baten | 61 | 42 | 42 | 42 | 42 |
Totaal baten | 322 | 455 | 69 | 210 | 210 | |
Saldo | 631 | -1.383 | -157 | -152 | -152 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 1.806 | 58 | 1.864 | 323 | 2.187 |
Putting | 2.719 | 3.005 | 5.724 | -662 | 5.062 |
Saldo | 913 | 2.948 | 3.860 | -985 | 2.875 |
Voorzieningen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 0 | 0 | 0 | ||
Inkomsten | 0 | 0 | 0 | ||
Saldo | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Investeringen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 4.280 | 351 | 4.631 | 790 | 5.421 |
Inkomsten | 131 | 0 | 131 | 0 | 131 |
Saldo | -4.149 | -351 | -4.500 | -790 | -5.290 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering | Meerjarenbegroting 2025-2028 | 48.791 | 9.761 | -39.030 | |
3e kwartaalrapportage 2024 | 1.209 | 315 | -894 | ||
Ambtelijke wijziging | 0 | 0 | 0 | ||
Totaal programma | 50.000 | 10.076 | -39.924 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Bedrijfsvoering | Meerjarenbegroting 2025-2028 | 1.806 | 2.719 | 913 | |
3e kwartaalrapportage 2024 | 1.153 | 1.153 | |||
Totaal programma | 1.806 | 3.872 | 2.066 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Bedrijfsvoering | Meerjarenbegroting 2025-2028 | 4.280 | 131 | -4.149 | |
Totaal programma | 4.280 | 131 | -4.149 |
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |||
---|---|---|---|---|---|---|
ICT - Roadmap | 0.4 | Op koers | ||||
Toekomst gericht werken | 0.4 | Op koers |