Dit programma omvat het onderhoud en verbetering van het onderhoud van de openbare ruimte en het uitvoeren van maatregelen voor een betere bereikbaarheid en verkeersmobiliteit, parkeren en de realisatie van nieuwe fysieke infrastructuur. De belangrijkste taken van dit programma zijn het uitvoeren van beheertaken, het veiligheidsonderhoud, het dagelijks - en regulier onderhoud, het groot onderhoud, her- inrichtingen in de openbare ruimte en het exploiteren van het haven- en parkeerbedrijf. Wij regisseren de uitvoering van deze kerntaken. Tegelijkertijd transformeren wij naar een stimulerende, faciliterende en loslatende gemeente, die ruimte biedt aan burgerinitiatief en zelfbeheer.
Naast de zorg voor een (duurzame) instandhouding van de leefomgeving zijn er in de loop der jaren een aantal belangrijke zaken/waarden toegevoegd aan de maatschappelijke betekenis van de openbare ruimte voor de gemeenschap. Deze staan uitgebreid beschreven in de vastgestelde Visie Leefomgeving en worden samengevat in de hieronder genoemde 4 pijlers.
Daarnaast bestaat dit programma uit enkele publiekrechtelijke taken voor onderdelen die aan de openbare ruimte zijn gerelateerd. Dit zijn de ligplekken in de havens, inritten, rioolaansluitingen, verkeersbesluiten, kabels en leidingen en begraafplaatsen.
De verhouding tussen overheid en de samenleving verandert. Voor Deventer is de visie Leefomgeving het uitgangspunt. De visie gaat uit van 4 pijlers:
- Schoon, heel en veilig
- Bewuste inrichting
- Maximaal rendement
- Ruimte voor initiatief
Door het teruglopende investeringsvermogen bij zowel gemeente als partners transformeert de instandhouding van de openbare ruimte naar een meer organische manier van buurtvernieuwing. Wij brengen kleinschalige ontwikkelingen en reguliere beheermaatregelen organisatorisch en financieel onder in één proces.
De actualiteit
Een duidelijke ontwikkeling die wordt waargenomen is dat de gebruiksdruk op de openbare ruimte nog steeds flink aan het toenemen is en dit vraagt extra inspanningen om hier goed grip op te houden. Steeds weer nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen en inzichten vragen om een antwoord van de gemeente om hier allemaal op een verantwoorde manier een plek aan te geven. Je kan hierbij denken klimaatverandering, energietransitieopgave, participatie-initiatieven, fitheid/gezondheidsbehoeften, de inclusieve samenleving, nieuwe vormen van mobiliteit maar vooral dat wonen, werken en recreëren allemaal veel meer geïntegreerd wordt in ons dagelijks levenspatroon.
Kortom dit vraagt om een duidelijke regie in die openbare ruimte die een ontwikkelende en faciliterende grondhouding in het beheer van de openbare ruimte nodig heeft. Naast deze houding is het ook onvermijdelijk dat dit een grotere claim gaat leggen op de beschikbare middelen in de komende jaren.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Waardering openbare ruimte; het schoon (mooi) heel en veilig houden van de fysieke leefomgeving
We voldoen aan de beeldmeetlatten zoals vastgelegd in de 'Uitvoeringsagenda bij de visie Leefomgeving' (monitoren d.m.v. de maandelijkse schouwresultaten). Inwoners waarderen de openbare ruimte in 2023 gemiddeld met een 6,7. (monitoren met 2-jaarlijks bewonersonderzoek).
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Toelichting
Doelstelling - Bewuste inrichting afgestemd op de behoefte die past bij de situatie en de huidige tijd (anticiperen op maatschappelijke ontwikkelingen)
Bij het (groot) onderhoud aan de openbare ruimte sturen we niet alleen op de technische toestand van de leefomgeving maar sturen we op een inrichting die past bij de functionele eisen die daar op dit moment aan gesteld worden.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Toelichting
Doelstelling - Bereikbaarheid van Deventer
We zorgen voor een goede (duurzame) bereikbaarheid van Deventer.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Doelstelling - We bieden ruimte voor initiatief in de leefomgeving om zo een plus toe te voegen aan de leefomgeving
We doen een beroep op inwoners en bedrijfsleven om samen met ons te zorgen voor de kwaliteit van de leefomgeving. (tekst uit het coalitieakkoord)
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Doelstelling - Sturen op beleving en gedrag
Bij het werken in de leefomgeving krijgt beleving (en gedrag) in de openbare ruimte een zwaar accent naast het maken van economische en sociale verbindingen.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Grote verstopping in persleiding Welletracé | 7.2 Riolering | Autonome afwijking | |
In de persleiding riolering die loopt vanaf gemaal naar de spoorbrug is een grote verstopping van vet geconstateerd waardoor de afvoer van het achterliggende deel van de stad naar de zuivering in gevaar komt. Er is een forse inzet nodig om deze verstopping op te lossen. De kosten lopen naar verwachting op tot 250.000 euro. Vooralsnog worden deze kosten gedekt uit de middelen die binnen product riolering beschikbaar zijn. Bij de jaarafsluiting wordt bezien of een beroep moet worden gedaan op de reserve riolering. Daar zitten nog ruim voldoende middelen in om dit te dekken. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Areaaluitbreiding | 2.1 Verkeer en vervoer | Autonome afwijking | |
Op basis van raadsbesluit 2023-726 wordt jaarlijks een bedrag per woning gereserveerd voor de toenemende kosten voor het beheer en onderhoud van de openbare ruimte als gevolg van de groei van Deventer. Op basis van de toename van het aantal woningen in 2024 wordt voorgesteld een bedrag van €355.000 structureel toe te voegen aan het budget voor onderhoud openbare ruimte op programma Leefomgeving. De dekking komt vanuit de stelpost areaaluitbreiding binnen het programma Algemene dekkingsmiddelen. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Leges begraafplaatsen | 7.5 Begraafplaatsen | Knelpunt bestaand beleid | |
Er zijn twee oorzaken voor het feit dat de begroting begraafplaatsen dit jaar en de komende jaren niet sluitend is. 1. Er komen onvoldoende leges binnen uit de grafrechten. De minder opbrengsten bedragen circa €25.000 de komende jaren. 2. Er is een nieuwe beheerder begraafplaatsen die circa €50.000 duurder is dan de vorige beheerder. Vanaf 2026 is het mogelijk om het nadeel op te vangen door de leges te verhogen. Een benchmark leert dat de gemeente Deventer relatief goedkoop is t.a.v. de leges, waardoor het verhogen van de leges goed is te verantwoorden. Een voorstel voor een tariefverhoging is onderdeel van de perspectiefnota. Afhankelijk van het legestarief wordt het structureel effect bepaald. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Energiekosten | 9.0 Meerdere | Knelpunt bestaand beleid | |
De kosten voor energie zijn de afgelopen jaren fors gestegen. In 2023 is er structureel budget toegevoegd voor dekking van de energielasten binnen programma 3. Deze toevoeging is te beperkt om de daadwerkelijke lasten te dekken. In totaal is het te verwachten tekort €350.000. Dit bedrag is opgebouwd uit een tekort voor de onderstaande taakvelden van: - openbare verlichting (taakveld 2.1 verkeer en vervoer) €300.000 - verkeerstechniek (taakveld 2.1 Verkeer en vervoer): €35.000 - havens (taakveld 2.4 Economische havens): €15.000 In het raadsbesluit 2024-689 ‘verduurzaming openbare verlichting’ is besloten de mogelijkheid tot versneld verduurzamen van de openbare verlichting te onderzoeken en te komen tot een bedrijfsplan. Verduurzaming van de openbare verlichting leidt o.a. tot een besparing op de energie en daarmee de energielasten. Onderdeel van het bedrijfsplan is dat (een deel van) de gerealiseerde besparing wordt ingezet voor versnelde verduurzaming van de openbare verlichting. Op basis van het bedrijfsplan wordt het structureel benodigd budget voor energielasten herzien. Derhalve wordt in deze tussenrapportage het nadeel op de energielasten openbare verlichting eenmalig opgevoerd en zijn verkeerstechniek en havens structureel verwerkt. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Nieuwe Markt (laatste fase Lebuinuspleinen) | 2.1 Verkeer en vervoer | Knelpunt bestaand beleid | |
De laatste fase van de Lebuinispleinen leidt tot een verwacht tekort van € 675.000.
Dit leidt vanaf 2026 tot hogere kapitaallasten van €38.000. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Haven | 2.4 Economische havens | Knelpunt bestaand beleid | |
In verband met tegenvallende inkomsten uit de havengelden verwachten we aan het einde van het jaar een tekort van €75.000 op het product economische havens. Voorgesteld wordt dit tekort in 2025 eenmalig t.l.v. de algemene middelen te brengen. Bij de Perspectiefnota 2026 - 2029 wordt voorgesteld de tarieven te verhogen om dit tekort structureel op te vangen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Prauwbanken | 2.1 Verkeer en vervoer | Knelpunt bestaand beleid | |
De Prauwbanken op de lage Wellekade zijn, na 40 jaar intensief gebruik en vele golven hoog water, in erg slechte conditie. De houten onderdelen dienen te worden vervangen. De adviesraad kunst in de openbare ruimte adviseert om deze vervanging uit te voeren. Het ontbreekt zowel bij programma Kunst en cultuur als bij programma Leefomgeving aan middelen om dit soort vervanging te dekken. Voor deze vervanging is eenmalig €45.000 nodig. NB vanuit programma Kunst en cultuur wordt gewerkt aan een integraal beheerplan voor kunst in de openbare ruimte. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Prestaties HGB | 5.7 Openbaar groen | Risico | |
Afgelopen jaar heeft het HGB een negatief resultaat geboekt van ca. 300K. Dit verschil is grotendeels te verklaren doordat er voor een soortgelijk bedrag is ingehuurd aan tijdelijk personeel om de door de gemeente geëiste prestaties te realiseren. De financiën in samenhang met de prestaties van het HGB staan onder andere onder druk vanwege een ouder wordend ambtenaren bestand en een hoge afdracht aan Konnected. Momenteel wordt over beide onderwerpen gesproken met zowel de gemeente, als Konnected. Om in elk geval dit jaar binnen de begroting te blijven is ervoor gekozen om geen extra personeel in te huren. Hiermee komen de prestaties van 2025 zoals besproken in de DVO wel onder druk te staan. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Verkeerstechniek | 2.1 Verkeer en vervoer | Risico | |
De kosten van de hard- en software van de verkeersregelinstallaties stijgen fors. Er moet op deze producten worden aanbesteed. Er is een (groot) risico dat deze kosten na de nieuwe aanbesteding niet binnen programma Leefomgeving gedekt kunnen worden. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Resterende frictiekosten Circulus DVO buitenruimte | 5.7 Openbaar groen | Risico | |
Het college heeft besloten het werkpakket reiniging onder te brengen bij het Groenbedrijf. Er lopen nu gesprekken over de vaststellingsovereenkomst inclusief transitie- en frictiekosten. Een groot deel van deze kosten kunnen worden opgevangen binnen programma Leefomgeving binnen het bestaande budgettaire kader. De onderhandelingen lopen nog en we verwachten een meerjarig sluitende businesscase. Voor de zomer moet dit leiden tot een getekende vaststellingsovereenkomst. Er is een risico aanwezig dat het definitieve onderhandelingsresultaat voor wat betreft transitie- en frictiekosten hoger uitvalt. De terugverdientijd van de businesscase duurt dan langer. Voor de zomer 2025 werken we dit uit in een raadsvoorstel, inclusief een voorstel voor de financiële dekking. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Nota kapitaalgoederen | 9.0 Meerdere | Risico | |
Via de voorjaarsnota 2023 zijn middelen beschikbaar gesteld voor een aantal kapitaalgoederen. Met namen spelen en groen. Via actualisatie van ook de andere kapitaalgoederen, straten, wegen, pleinen, civiel technische kunstwerken, verkeerstechniek en inrichtingselementen volgt bij de perspectiefnota 2026 – 2029 een meerjarige aanvullende budgetvraag. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing |
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 47.993 | 9.726 | 57.719 | 1.050 | 58.769 |
Baten | 17.431 | 1.700 | 19.131 | -100 | 19.031 |
Saldo | -30.562 | -8.026 | -38.588 | -1.150 | -39.738 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Grote verstopping in persleiding Welletracé | Lasten | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|---|---|
Areaaluitbreiding | Lasten | 355 | 355 | 355 | 355 | 355 |
Leges begraafplaatsen | Lasten | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Energiekosten | Lasten | 350 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Nieuwe Markt (laatste fase Lebuinuspleinen) | Lasten | 0 | 38 | 38 | 38 | 38 |
Prauwbanken | Lasten | 45 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Prestaties HGB | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resterende frictiekosten Circulus DVO buitenruimte | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nota kapitaalgoederen | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 1.050 | 443 | 443 | 443 | 443 | |
Haven | Baten | -75 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Leges begraafplaatsen | Baten | -25 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | -100 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -1.150 | -443 | -443 | -443 | -443 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 2.080 | 190 | 2.271 | 0 | 2.271 |
Putting | 7.741 | 7.741 | 15.482 | 250 | 15.732 |
Saldo | 5.661 | 7.551 | 13.211 | 250 | 13.461 |
Voorzieningen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 0 | 0 | 0 | ||
Inkomsten | 0 | 0 | 0 | ||
Saldo | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Investeringen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 13.835 | 14.348 | 28.183 | 675 | 28.858 |
Inkomsten | 456 | 456 | 0 | 456 | |
Saldo | -13.835 | -13.891 | -27.726 | -675 | -28.401 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Leefomgeving | Meerjarenbegroting 2025-2028 | 47.993 | 17.431 | -30.562 | |
3e kwartaalrapportage 2024 | 1.840 | 0 | -1.840 | ||
Ambtelijke wijziging | 0 | 0 | 0 | ||
Totaal programma | 49.833 | 17.431 | -32.402 | ||
Reserves (bedragen x€1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | Meerjarenbegroting 2025-2028 | 2.080 | 1.959 | -121 | |
3e kwartaalrapportage 2024 | 0 | 1.365 | 1.365 | ||
Totaal programma | 2.080 | 3.324 | 1.244 | ||
Voorzieningen (bedragen x€1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | Meerjarenbegroting 2025-2028 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal programma | 0 | 0 | 0 | ||
Investeringen (bedragen x€1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | Meerjarenbegroting 2025-2028 | 6.145 | 0 | -6.145 | |
3e kwartaalrapportage 2024 | 586 | 0 | -586 | ||
Totaal programma | 6.731 | 0 | -6.731 |
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Buurtaanpak Burgersdijk | 2.1 en 7.2 | Op koers | Voorbereidingen lopen. | |||
Buurtaanpak Oranjekwartier | 2.1 en 7.2 | Op koers | Voorbereidingen lopen. | |||
Buurtaanpak Rivierenwijk | 2.1 en 7.2 | Op koers | Voorbereidingen lopen. | |||
Buurtaanpak Tjoenermarke | 2.1 | Op koers | Voorbereidingen lopen. | |||
Buurtaanpak Tuindorp | 2.1 en 7.2 | Op koers | Voorbereidingen lopen. | |||
E&W verbeterslagen sluiscomplex | 2.1 | Op koers | Het project loopt. Krediet en besteding zijn over 2 jaren verdeeld. De besteding houd niet helemaal gelijke tred met de beschikbare middelen. | |||
Fietspaden Rembrandtkade/Vliegend Hert | 2.1 | Op koers | Realisatie van Vliegend Hert is half oktober 2024 opgestart en wordt voorjaar 2025 afgerond. | |||
Fietsparkeren Binnenstad | 2.1 | Op koers | Er lopen twee belangrijke sporen; fietsparkeren bij Lamme van Diesenplein en bij Mimik (proefopstelling). De stalling Lamme van Diesenplein is vrijwel gereed en bij Mimik is discussie ontstaan. | |||
Fietssnelweg Deventer-Zutphen | 2.1 | Op koers | Finale besluitvorming is voorgelegd aan de Provinciale Staten van Gelderland en de raden van de gemeente Zutphen, Lochem en Deventer. | |||
Fietsstructuur A1 zone | 2.1 | Op koers | De uitvoering is gestart. Afronding vindt plaats voorjaar 2025. | |||
Herinrichting Constantijn Huygensstraat | 2.1 en 7.2 | Op koers | Voorbereidingen lopen, discussie over behoud van de bomen. | |||
Herinrichting Henri Dunantlaan | 2.1 | Op koers | Voorbereidingen lopen. | |||
Herinrichting Lebuinuspleinen | 2.1 | Behoeft aandacht | Zoals bij de 3e kwartaalrapportage 2024 al is gemeld, zijn de beschikbare middelen niet toereikend. Om het gewenste plan volledig uit te voeren wordt bij deze rapportage een aanvullend krediet gevraagd van €675.000. | |||
Hoge Hondstraat, reconstructie Oost | 2.1 en 7.2 | Op koers | Voorbereidingen lopen. | |||
Johannes van Vlotenlaan | 2.1 en 7.2 | Behoeft aandacht | Voorbereidingen lopen, het budget is niet toereikend. Bij de Perspectiefnota 2025 worden aanvullende middelen gevraagd. | |||
Johannes van Vlotenlaan - LBV | 2.1 | Behoeft aandacht | Dit project is uitgesteld in verband met andere werkzaamheden zoals het warmte/energienet. | |||
Omvorming fietspad Boxbergerweg | 2.1 | Op koers | Voorbereidingen lopen. | |||
Reconstructie Kolkmansweg | 2.1 en 7.2 | Op koers | Voorbereidingen lopen. | |||
Riolering en waterhuishouding | 7.2 | Op koers | In de breedte blijven de investeringen wat achter bij de programmering. Dat zit hem vooral in het realiseren van de klimaatmaatregelen in Voorstad. Het blijkt technisch erg ingewikkeld om tot een werkzame oplossing te komen. Daarnaast is er sprake van een algehele herprogrammering in het project Oranjekwartier en is er sprake van vertraging in het tot uitvoering brengen van de werkzaamheden in de buurtaanpak Rivierenwijk. | |||
Siemelinksweg | 2.1 | Op koers | Werkzaamheden zijn afgerond echter bij de oplevering bleken wat zaken technisch niet helemaal in orde te zijn dus die zullen eerst opgelost moeten worden voordat het werk helemaal afgerond kan worden. Het beschikbare investeringsbudget lijkt niet helemaal te hoeven worden ingezet. | |||
Van Calcarstraat en Fesefurstraat | 2.1 en 7.2 | Op koers | Voorbereidingen lopen. |