Overige afwijkingen en budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) (-/- = nadeel) | |||||||
Nr. | Omschrijving | Programma | Structureel | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Praktijkinitiatief Overheidsbrede Dienstverlening | Burger en bestuur | Incidenteel | -75 | 0 | 0 | 0 |
1 | Praktijkinitiatief Overheidsbrede Dienstverlening | Burger en bestuur | Incidenteel | 75 | 0 | 0 | 0 |
2 | Podium D | Burger en bestuur | Incidenteel | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | Deventer Isolatieprogramma | Milieu en klimaat | Incidenteel | -1.159 | -1.159 | -1.159 | 0 |
3 | Deventer Isolatieprogramma | Milieu en klimaat | Incidenteel | 1.159 | 1.159 | 1.159 | 0 |
4 | Project alternatieve verblijfplaatsen | Milieu en klimaat | Incidenteel | -27 | 0 | 0 | 0 |
4 | Project alternatieve verblijfplaatsen | Milieu en klimaat | Incidenteel | 27 | 0 | 0 | 0 |
5 | Verduurzaming Aula Tjoenerhof | Herstructurering en Vastgoed | Incidenteel | -65 | 0 | 0 | 0 |
5 | Verduurzaming Aula Tjoenerhof | Herstructurering en Vastgoed | Incidenteel | 65 | 0 | 0 | 0 |
6 | Verduurzaming Cultuurhuus Braakhekke | Herstructurering en Vastgoed | Incidenteel | -587 | 0 | 0 | 0 |
6 | Verduurzaming Cultuurhuus Braakhekke | Herstructurering en Vastgoed | Incidenteel | 587 | 0 | 0 | 0 |
7 | Team BAD inhuurbudget | Inkomensondersteuning en arbeidsmarkt | Incidenteel | -625 | 0 | 0 | 0 |
7 | Team BAD inhuurbudget | Inkomensondersteuning en arbeidsmarkt | Incidenteel | 625 | 0 | 0 | 0 |
8 | Leefgeld voor Oekraïners | Meedoen | Incidenteel | -774 | 0 | 0 | 0 |
8 | Leefgeld voor Oekraïners | Meedoen | Incidenteel | 774 | 0 | 0 | 0 |
9 | Opvanglocaties voor Oekraïners | Meedoen | Incidenteel | -9.331 | 0 | 0 | 0 |
9 | Opvanglocaties voor Oekraïners | Meedoen | Incidenteel | 9.331 | 0 | 0 | 0 |
10 | Regionaal programma vluchtelingen | Meedoen | Incidenteel | -1.620 | 0 | 0 | 0 |
10 | Regionaal programma vluchtelingen | Meedoen | Incidenteel | 1.620 | 0 | 0 | 0 |
11 | Innen van de Eigenbijdrage opvang Oekraïners | Meedoen | Incidenteel | -153 | 0 | 0 | 0 |
11 | Innen van de Eigenbijdrage opvang Oekraïners | Meedoen | Incidenteel | 153 | 0 | 0 | 0 |
12 | Datagedreven Werken | Bedrijfsvoering | Incidenteel | 858 | -858 | 0 | 0 |
12 | Datagedreven Werken | Bedrijfsvoering | Incidenteel | -858 | 858 | 0 | 0 |
13 | Meester- gezelfonds | Bedrijfsvoering | Incidenteel | 309 | -309 | 0 | 0 |
13 | Meester- gezelfonds | Bedrijfsvoering | Incidenteel | -309 | 309 | 0 | 0 |
14 | Toegangsbeveiliging | Bedrijfsvoering | Incidenteel | -33 | 0 | 0 | 0 |
14 | Toegangsbeveiliging | Bedrijfsvoering | Incidenteel | 33 | 0 | 0 | 0 |
15 | Opleidingsbudget | Bedrijfsvoering | Incidenteel | -234 | 0 | 0 | 0 |
15 | Opleidingsbudget | Bedrijfsvoering | Incidenteel | 234 | 0 | 0 | 0 |
16 | Data adviseur CIO bureau | Bedrijfsvoering | Incidenteel | -45 | -120 | 0 | 0 |
16 | Data adviseur CIO bureau | Bedrijfsvoering | Incidenteel | 45 | 120 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | 0 | 0 | 0 |
1. Praktijkinitiatief Overheidsbrede Dienstverlening
De gemeente Deventer neemt deel aan een pilotproject Overheidsbrede Dienstverlening. Hiervoor ontvangen wij een eenmalige subsidie van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van €75.000.
2. PodiumD
Het zaaksysteem e-Suite wordt door de gemeenten die aangesloten zijn bij het samenwerkingsverband Dimpact, vervangen door het platform PodiumD. Voor het implementatietraject binnen de gemeente Deventer wordt in 2025 een deel van het eenmalig budget ingezet voor tijdelijke formatie voor 2 jaar van 1 fte voor een opgavemanager PodiumD ad €115.000 per jaar.
3. Deventer Isolatieprogramma
In tranche 2 hebben wij €3.476.364 van het Rijk ontvangen SPUK Lokale Aanpak Isolatie (NIP-middelen). Deze middelen worden gelijk verdeeld over de jaren 2025 tot en met 2027. Met deze middelen kunnen wij isolatiesubsidie geven aan koopwoningen. Het verloop van de subsidie aanvragen is lastig om precies te voorspellen, daarom zijn de middelen gelijk verdeeld over de jaren. De aangepaste subsidieverordening met verhoogde subsidieplafonds is geagendeerd voor het college van 25 maart en in de raad van 16 april.
4. Project alternatieve verblijfplaatsen
Ontvangen rijksbijdrage voor om alternatieve verblijfplaatsen te realiseren voor beschermde diersoorten, zodat deze beschikbaar zijn als de oude verblijfplaatsen verdwijnen omdat gebouwen worden verduurzaamd. Looptijd van het project is juli 2024 tot en met augustus 2026.
5. Verduurzaming Averlose Houtweg 14C – Aula Tjoenerhof
Vanuit de portefeuillestrategie verduurzaming is een aantal gebouwen geprioriteerd vanwege een logisch moment vanuit het meerjarenonderhoudsprogramma. Voor de Averlose Houtweg 14C moet de dakbedekking vervangen worden, dat gecombineerd wordt met verduurzamingsmaatregelen zoals het aanbrengen van dakisolatie en LED verlichting. Totaal bedraagt de verduurzaming €65.000. Dit wordt geput uit de reserve verduurzaming.
6. Verduurzaming Schoolstraat 6a - Cultuurhuus Braakhekke
Vanuit de portefeuillestrategie verduurzaming is een aantal gebouwen geprioriteerd vanwege een logisch moment vanuit het meerjarenonderhoudsprogramma. Voor Cultuurhuus Braakhekke moeten onder andere de CV ketels en luchtbehandelingskasten vervangen worden. Voorstel is deze niet één op één te vervangen, maar dit te combineren met verduurzamingsmaatregelen. Met vervanging door een hybride warmtepomp en het realiseren van ruimteregeling verwarming kan energie bespaard worden. Daarnaast heeft de huurder de wens om koeling in de grote zaal te realiseren.
De uitgaven voor het pand worden geraamd op €652.000.
Hiervan wordt €466.000 geput uit de reserve planmatig onderhoud en wordt €121.000 geput uit de reserve verduurzaming vastgoed. Door de hieruit voortvloeiende energielasten besparing van 15%, kan de investering gedekte worden met een gelijkmatige huurverhoging van €1.250 per jaar.
Aanvullend wordt het voorstel gedaan een om krediet beschikbaar te stellen van €65.000 voor de investering in een koelingsinstallatie. Deze investering wordt gedekt uit een huurverhoging van jaarlijks €5.500. Op dit moment wordt onderzocht in hoeverre het Cultuurhuus Braakhekke zelf deze huurverhoging kan opvangen of dat er knelpunt ontstaat dat opgelost moet worden door subsidiëring binnen programma Meedoen.
7. Team BAD inhuurbudget
Het project Kinderopvangtoeslagaffaire (specifieke uitkering voor hulp gedupeerden toeslagenproblematiek) loopt door in 2025. De prognose voor de inhuurkosten (6,5fte) voor de uitvoering is ongeveer €625.000. De lasten worden gedekt vanuit het Rijk.
8. Leefgeld voor Oekraïners
Vluchtelingen uit Oekraïne ontvangen leefgeld. Voor 2025 verwachten wij ongeveer €773.500 aan leefgeld uit te betalen. De kosten worden gedekt vanuit het Rijk op basis van een voorschot.
9. Opvanglocaties voor Oekraïners
Momenteel zijn er een 5 locaties voor de opvang van de Oekraïners. Het tarief per dag per plek is verlaagd ten opzichte van 2024. Op basis van de aantal plekken die beschikbaar zijn verwachten wij een vergoeding van €9.330.860. Hier tegenover staan de kosten per locatie.
10. Regionaal programma vluchtelingen
Op 12 juli 2023 is in het Algemeen Bestuur (AB) van de Veiligheidsregio afgesproken dat de coördinerende rol van het Programma Vluchtelingen van de Veiligheidsregio IJsselland per 1 januari 2024 wordt gefaciliteerd door de gemeente Deventer. De kosten begroot op €1.620.000 worden gedekt uit de middelen die wij ontvangen van het Rijk op basis van de nog in te dienen begroting.
11. Innen van de Eigenbijdrage opvang Oekraïners
Per 1 januari 2025 is de gemeente gestart met het innen van de Eigenbijdrage opvang Oekraïners. De kosten voor het innen van de eigenbijdrage wordt gedekt uit het normbedrag €44 voor de beschikbaar gestelde plekken bij de opvanglocaties. Het totaal saldo van ongeveer €150.000 wordt aan het eind van het jaar overgemaakt aan het Rijk.
12. Datagedreven Werken
Voor de implementatie van Datagedreven Werken binnen de samenwerking DOWR is de businesscase geactualiseerd. Dit leidt tot aanpassing van de fasering en aard van de uitgaven. €858.000 van het eenmalig budget verschuift daarmee naar 2026.
Binnen het structurele budget wordt een deel bestemd voor 1 fte voor vaste formatie voor functioneel beheer en 1 fte voor een data engineer ten behoeve van het gegevensfundament.
13. Meester- gezelfonds
Voor 2024 een 2025 is een eenmalig budget van €400.00 per jaar beschikbaar gesteld voor een meester-gezelfonds. Met dit fonds worden loonkosten gecompenseerd voor een inwerkperiode voor opvolgers van ervaren medewerkers de vertrekken. Voor een goede overdracht en continuïteit is het noodzakelijk dat bij vertrek van ervaren medewerkers opvolgers enige tijd meelopen, waardoor er tijdelijk dubbele loonkosten zijn.
Op basis van het verwachte verloop in 2025 ramen we in 2025 €256.000 aan kosten.
Met het overgehevelde budget van 2024 is er in 2025 €565.000 beschikbaar. Er resteert dan nog €309.000.
Voor de komende jaren voorzien wij een forse uitstroom van medewerkers die de pensioengerechtigde leeftijd bereiken. Het is daarom wenselijk het tijdelijke budget voor deze regeling ook na 2025 voort te zetten. Voorstel is het resterende bedrag van €309.000 over te hevelen naar 2026 en bij de Perspectiefnota 2026 in kaart te brengen wat er voor de komende jaren benodigd is.
14. Toegangsbeveiliging
De huidige situatie rondom toegangscontrolesystemen binnen de DOWR-gemeenten kent verschillende technische, organisatorische en contractuele kwetsbaarheden. Voorgesteld wordt om het toegangscontrolesysteem te herijken en in DOWR-verband een Europese aanbestedingsprocedure te starten om te komen tot een verbeterde fysieke beveiliging, efficiënt beheer en een geharmoniseerde werkwijze tussen de gemeenten. De voorlopige raming van kosten voor implementatie bedraagt ca €105.000 voor de projectkosten voor de 3 gemeenten samen. Hiervan zal circa de helft in 2025 en de helft in 2026 benodigd zijn. Voor Deventer betekent dit ca €33.000 in 2025 en in 2026. We verwachten deze kosten binnen het programma op te kunnen vangen.
Daarboven op komt de investering in software en fysieke infrastructuur waar een investeringskrediet zal worden aangevraagd als raming en dekking in het project nader zijn uitgewerkt.
15. Opleidingsbudget
Het budget voor Leren en Ontwikkelen van het gemeentelijk personeel is gekoppeld aan de begrote loonsom en bedraagt 2% van de loonsom.
Met de groei van de gemeentelijke formatie en de loonsverhoging door de CAO-afspraken, is het budget achtergebleven en bedraagt het opleidingsbudget nu ca 1,7% van de loonsom. Om dit weer op het niveau van 2% te brengen is een structurele verhoging nodig van €234.000.
Voor 2025 verwachten we de hogere kosten eenmalig te kunnen dekken uit de overheadopbrengst uit projecten.
Het structurele knelpunt wordt meegenomen in de afwegingen voor de Perspectiefnota.
Om het budget bij verdere groei of krimp structureel op niveau te houden begroten we vanaf 2026 bij formatiegroei direct een opslag van 2% op de loonsom voor de opleidingskosten. Bij formatiedaling een korting van 2%.
16. Data adviseur CIO bureau
Om de verbinding te maken tussen traditioneel beleid maken en op datagedreven manier werken is het van belang dat er een goede verbinding wordt gelegd tussen de maatschappelijke vraagstukken en de beschikbare data. Hiervoor wordt een structurele functie data-adviseur ingesteld bij het CIO-bureau. Dekking van de loonkosten kan voor 2025-2026 worden gevonden in een eenmalige stelpost onvoorziene ICT-kosten.
Vanaf 2027 staat tegenover de structurele loonkosten een besparing van loonkosten bij de beleidsteams.