In de raadsvergadering van december 2024 is de 3e Kwartaalrapportage vastgesteld.
De uitkomst van de begroting 2025-2028 was hierna:
bedragen x €1.000 (-/- = Nadeel) | ||||
---|---|---|---|---|
Omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Begrotingssaldo na 3e kwartaalrapportage 2024 | 242 | 1.655 | 1.383 | 1.099 |
In november 2024 werd de begroting 2025 vastgesteld. Dit was een structureel sluitende begroting. De provincie heeft voor deze begroting het repressief toezicht ingesteld.
Totaal beeld interbestuurlijk toezicht
Provinciaal toezicht is een wettelijke taak. In aansluiting op de veranderende maatschappij, wil de provincie deze taak samen met gemeenten zoveel mogelijk vanuit partnerschap oppakken. Dit is uitgangspunt van de herziene Overijsselse bestuursovereenkomst IBT (2022). Samen werken provincie en gemeente aan een goede kwaliteit van het openbaar bestuur, ieder vanuit haar eigen rol, verantwoordelijkheden en bevoegdheden.
Onderdeel van deze bestuurlijke afspraak is dat de gemeenten in de P&C documenten informatie hierover opnemen. De provincie Overijssel houdt toezicht op wettelijke taken die de gemeente Deventer uitvoert. Elk jaar beoordeelt de provincie de uitvoering van de taken en stelt een totaalbeeld op. Het gaat om de domeinen Financiën, Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht), Wro (Wet ruimtelijke ordening), Informatie- en Archiefbeheer, Huisvesting Statushouders en Monumenten. De kleur van het totaalbeeld is dit jaar groen. In 2022, 2023 en 2024 was het beeld eveneens groen.
De kleuring heeft een signaalfunctie, en is niet bedoeld als ‘goed’ of ‘fout’. Wanneer een domein oranje of rood kleurt, dan betekent dat dat de provincie risico’s ziet waarop actie nodig is. Zoals afgesproken in de Bestuursovereenkomst IBT en het bijbehorende IBT-beoordelingskader gaat de provincie daarover in gesprek met de gemeente. Alleen het domein Huisvesting Statushouders kleurt oranje. Op dit domein heeft de gemeente niet voldaan aan de wettelijke taakstelling voor de tweede helft van 2024. Op 1 oktober was er vanuit het COA een tekort aan koppelingen van 17. Dit tekort heeft er echter niet toe geleid dat de gemeente haar taakstelling niet kon behalen. Er waren namelijk wel statushouders die gekoppeld waren aan de gemeente en gehuisvest hadden kunnen worden. Dit maakt dat het kleurbeeld voor 2024 oranje is.
Na de vergadering van de 3 e Kwartaalrapportage 2024 is de uitkomst van de begroting nog gewijzigd op basis van de volgende raadsbesluiten .
bedragen x €1.000 (-/- = Nadeel) | ||||||
Omschrijving | Programma | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
1 | Nota Grondbeleid | Herstructurering en vastgoed | -50 | 0 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|---|---|
2 | Regiodeal | Meerdere | -145 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -195 | 0 | 0 | 0 |
Op basis van de informatie die is aangeleverd voor de 1e Tussentijdse rapportage moet de uitkomst van de begroting 2025-2029 worden aangepast. Deze ontwikkelingen zijn veelal autonome ontwikkelingen die conform de begrotingsregels direct in aanmerking komen voor dekking uit algemene middelen. In een aantal gevallen zijn de nieuwe ontwikkelingen een knelpunt bestaand beleid.
Begrotingsregels
Tegenvallers (zowel niet-beïnvloedbare als beïnvloedbare) in de uitvoering van bestaand beleid moeten binnen het programma worden opgevangen. Dat wil zeggen, dat programma's de verantwoordelijkheid hebben primair te zoeken naar oplossingen binnen hun programma als zich tegenvallers voor (gaan) doen. Als deze bijsturing binnen het programma voor het lopende begrotingsjaar leidt tot ongewenste aantasting van bestaande prestaties, dan vindt eenmalig dekking plaats uit de algemene middelen. Ook kan het in sommige gevallen zo zijn dat aanpassing van de bestaande prestatie in het lopende jaar wegens contractuele verplichtingen met derden niet mogelijk is
De structurele oplossing moet binnen het programma worden aangedragen met een heroverwegingsvoorstel. Bij de perspectiefnota of de begroting vindt integrale afweging en besluitvorming plaats over de wijze waarop het aangedragen financiële knelpunt structureel wordt opgelost:
- Voor een heroverwegingsvoorstel binnen het programma
- Dekking vanuit algemene middelen.
Bij de keuze voor optie 2. Dekking algemene middelen zijn er twee denkbare opties voor invulling:
- het inzetten van vrij beschikbare financiële ruimte en
- creëren financiële ruimte door een gemeente brede financiële heroverwegingsronde binnen alle programma’s van de begroting.
De onderwerpen die een beroep doen op de algemene middelen zijn als volgt in te delen:
- (nieuwe) autonome ontwikkelingen die conform de regels direct worden verrekend met algemene middelen;
- eenmalige en structurele knelpunten bestaand beleid en structurele op te vangen binnen programma;
In de hoofdstukken Autonome ontwikkelingen en Knelpunten bestaand beleid worden de onderwerpen genoemd die een beroep doen op algemene middelen.
Onderstaand is het overzicht van de autonome ontwikkelingen opgenomen. Er zijn ook een aantal autonome ontwikkelingen benoemd die binnen het programma worden opgelost. Deze worden positief en negatief weergegeven.
(bedragen x €1.000) (-/- = nadeel) | |||||||
Nr. | Programma | Structureel/ | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Regio Stedendriehoek | Burger en bestuur | Structureel | 0 | -62 | -62 | -62 |
2 | Zorg- en Veiligheidshuis IJsselland (ZVHIJ) | Openbare orde en veiligheid | Structureel | -60 | -60 | -60 | -60 |
3 | Grote verstopping in persleiding Welletracé | Leefomgeving | Incidenteel | -250 | 0 | 0 | 0 |
3 | Grote verstopping in persleiding Welletracé | Leefomgeving | Incidenteel | 250 | 0 | 0 | 0 |
4 | Areaaluitbreiding | Leefomgeving | Structureel | -355 | -355 | -355 | -355 |
4 | Areaaluitbreiding | Algemene middelen | Structureel | 355 | 355 | 355 | 355 |
5 | Omgevingsdienst IJsselland | Milieu en klimaat | Incidenteel | -93 | 0 | 0 | 0 |
6 | Planmatig onderhoud kernbezit | Herstructurering en vastgod | Incidenteel | 225 | 0 | 0 | 0 |
6 | Planmatig onderhoud kernbezit | Herstructurering en vastgod | Incidenteel | -225 | 0 | 0 | 0 |
7 | Afrekening ESF | Inkomensvoorziening en Arbeidmarkt | Incidenteel | -121 | -121 | 0 | 0 |
7 | Afrekening ESF | Inkomensvoorziening en Arbeidmarkt | Incidenteel | 121 | 121 | 0 | 0 |
8 | Ontwikkeling kosten Wmo | Meedoen | Incidenteel | 2.000 | 0 | 0 | 0 |
9 | Mantelzorgwaardering | Meedoen | Structureel | -50 | -50 | -50 | -50 |
10 | Vennootschapsbelasting 2025 | Algemene middelen | Incidenteel | -1.443 | 0 | 0 | 0 |
11 | Decembercirculaire 2024 | Algemene middelen | Structureel | 234 | -36 | 12 | -13 |
12 | Dividend BNG | Algemene middelen | Incidenteel | -37 | 0 | 0 | 0 |
13 | Dividend Enexis | Algemene middelen | Incidenteel | 141 | 0 | 0 | 0 |
14 | Nota reserves en voorzieningen | Algemene middelen | Structureel | -63 | -63 | -63 | -63 |
15 | Onroerend zaak belasting | Algemene middelen | Structureel | 721 | 164 | 164 | 164 |
Saldo | 1.350 | -107 | -59 | -84 |
1. Regio Stedendriehoek
De organisatiekosten van de Regio Stedendriehoek zijn vanaf de begroting 2024 verhoogd. De gemeentelijke bijdrage van Deventer is daardoor structureel met €62.000 verhoogd. De hogere kosten in 2025 kunnen worden gedekt doordat een onderbesteding van de Regio in de jaarrekening 2024 wordt teruggegeven aan de aangesloten gemeenten. Hogere kosten vanaf 2026 worden meegenomen als autonome ontwikkeling en gedekt uit Algemene Middelen.
2. Zorg- en Veiligheidshuis IJsselland (ZVHIJ)
Na een verkenningsonderzoek hebben de burgemeesters van IJsselland in het Districtelijk Veiligheidsoverleg (DVO) van 12 februari 2025 besloten dat het Zorg- en Veiligheidshuis IJsselland (ZVHIJ) bij de gemeente Zwolle wordt ondergebracht. Dit is nodig voor de toekomstbestendigheid van ZVHIJ. De gemeente Zwolle heeft niet eerder overheadkosten in rekening gebracht bij de gemeenten en doet dat nu wel. Daardoor stijgt de bijdrage van de gemeenten. Er zal nog wel nader naar deze overheadkosten worden gekeken. Voor de gemeente Deventer is de stijging vanaf 2025 ongeveer €60.000 per jaar structureel. Daarmee komt de totale bijdrage op €156.443 per jaar). Hiervoor is binnen het programma geen dekking.
3. Grote verstopping in persleiding Welletracé
In de persleiding riolering die loopt vanaf gemaal naar de spoorbrug is een grote verstopping van vet geconstateerd waardoor de afvoer van het achterliggende deel van de stad naar de zuivering in gevaar komt. Er is een forse inzet nodig om deze verstopping op te lossen. De kosten lopen naar verwachting op tot 250.000 euro. Vooralsnog worden deze kosten gedekt uit de middelen die binnen product riolering beschikbaar zijn. Bij de jaarafsluiting wordt bezien of een beroep moet worden gedaan op de reserve riolering. Daar zitten nog ruim voldoende middelen in om dit te dekken.
4. Areaaluitbreiding
Op basis van raadsbesluit 2023-726 wordt jaarlijks een bedrag per woning gereserveerd voor de toenemende kosten voor het beheer en onderhoud van de openbare ruimte als gevolg van de groei van Deventer. Op basis van de toename van het aantal woningen in 2024 wordt voorgesteld een bedrag van €355.000 structureel toe te voegen aan het budget voor onderhoud openbare ruimte op programma Leefomgeving. De dekking komt vanuit de stelpost areaaluitbreiding binnen het programma Algemene dekkingsmiddelen.
5. Omgevingsdienst IJsselland
In het uitvoeringsprogramma 2024 OD IJsselland (ODIJS) zijn uren gepland voor de taakuitvoering van ODIJS. Er zijn werkzaamheden die te plannen zijn, zoals planmatig toezicht, en werkzaamheden die afhankelijk zijn van de vraag, bijvoorbeeld het aantal vergunningaanvragen, adviesverzoeken en overlast meldingen. Er is vooraf een schatting gemaakt van deze vraag gestuurde werkzaamheden, onder meer op basis van historie. De ervaring in de afgelopen jaren leert dat precies op 100% realisatie uitkomen (bijna) onmogelijk is. In de praktijk is er een marge van plus of min 5%. Dit is een gevolg van een aantal factoren, zoals beschikbare capaciteit, aantal adviesverzoeken, aantal aanvragen vergunningen en aantal overlast meldingen. In totaal leverde ODIJS in 2024 aan alle partners samen 98% van de geplande uren.
Specifiek naar Deventer kijkend, was in het uitvoeringsprogramma ODIJS 2024 in totaal 15.611 uur gepland. Dit is inclusief extra opdracht Energie en Duurzaamheid. Feitelijk heeft ODIJS in 2024 15.998 uur besteed aan Deventer. Dit betreft een realisatiepercentage van 102,5%. Deze overschrijding wordt veroorzaakt doordat er meer tijd is besteed aan het verlenen van vergunningen en het behandelen van adviesverzoeken dan vooraf was ingepland.
6. Planmatig onderhoud kernbezit
Op basis van geactualiseerde MJOP's en doorgeschoven onderhoud vanuit 2024 wordt in 2025 circa €1.610.354 (excl. BTW) aan planmatig onderhoud voor ons kernbezit uitgevoerd. Dit is incl. 8% projectbegeleidingskosten en €224.910 minder dan het begrote onderhoudsbudget van €1.849.948. Het voorstel is dit bedrag te verrekenen met de reserve planmatig onderhoud. De budgetten voor planmatig onderhoud voor de verduurzamingsprojecten gelabeld als ‘renovaties’ zijn niet in deze actualisatie meegenomen. Deze projecten worden separaat ter besluitvorming voorgelegd.
7. Afrekening ESF
In oktober 2022 heeft het Regionaal Subsidiebureau Stedendriehoek Noord West Veluwe namens de gemeente Apeldoorn in zijn rol als centrumgemeente een subsidieaanvraag gedaan bij het Europees Sociaal Fonds voor het project, “ESF+ ”. Konnected heeft namens de gemeente Deventer deelgenomen aan dit project en de einddeclaratie is ingediend. Er heeft een eindcontrole plaatsgevonden door Uitvoering van Beleid en er is gecontroleerd op de opgenomen kosten, opbrengsten en financiering. Op basis hiervan is een eerste betaling van €121.109 ontvangen in 2025 en het tweede deel ontvangen wij in 2026. Dit budget wordt conform besluit ingezet voor de dekking van de inzet voor de lopende ESF en de acties vanuit de Human Capital Agenda.
8. Ontwikkeling kosten Wmo
De ontwikkeling van de kosten Wmo zijn doorgerekend op basis van het Wmo voorspelmodel van de VNG. Op basis van de verwachte volumegroei in dit model verwachten we in 2025 een overschot van €2 miljoen op de Wmo budgetten voor huishoudelijke hulp, ondersteuning en hulpmiddelen. Bij de Voorjaarsnota 2024 is voor 2025 al €1,4 miljoen van de Wmo-budgetten afgeraamd. Met ingang van 2025 zijn de tarieven voor huishoudelijke hulp en ondersteuning herijkt (raadsmededeling 2024-906). De aframing van het budget bij de Voorjaarsnota 2024 en herijking van de tarieven is meegenomen in de doorrekening voor deze 1e tussentijdse rapportage.
We zien al een aantal jaren dat we overschotten hebben op de Wmo budgetten. In 2023 was er een overschot op de Wmo budgetten van €3,3 miljoen en in 2024 is er een overschot van €4,3 miljoen. Dit komt omdat er succesvol wordt ingezet op algemene voorzieningen en voorliggend veld waardoor er minder beroep gedaan wordt dan verwacht op zorg en ondersteuning. De verwachting is dat de komende jaren mede door de dubbele vergrijzing het beroep op ondersteuning vanuit de Wmo zal gaan stijgen. Hoe hoog deze stijging zal zijn en wanneer deze inzet is nog niet duidelijk. Vanuit het Rijk zijn voor de verwachte volumegroei bij de septembercirculaire 2024 extra middelen beschikbaar gesteld. Deze zijn vooralsnog opgenomen onder het programma Algemene dekkingsmiddelen. Bij de Perspectiefnota 2025 zal voor het meerjarenperspectief 2026-2029 inzicht worden gegeven in de ontwikkeling van de Wmo budgetten.
9. Mantelzorgwaardering
Mantelzorgers die zich aanmelden bij het Steunpunt Mantelzorg van Carinova en voldoen aan bepaalde voorwaarden ontvangen jaarlijks een bedrag van €75 op de Deventer Doet Pas (voorheen de mantelzorgpas). Er komen meer mantelzorgers bij en het aantal dat de waardering aanvraagt, groeit. Vanuit ons beleid (Inzet in Balans, beleidskader mantelzorgondersteuning 2022-2026) is het streven om zoveel mogelijk mantelzorgers te bereiken en te waarderen. In 2024 was er een tekort van € 30.000. In verband met verdere toename van het aantal mantelzorgers is er €50.000 extra nodig in 2025. Voor 2026 en verder wordt het knelpunt betrokken bij de Perspectiefnota 2026-2029.
10. Vennootschapsbelasting 2025
Van de Belastingdienst hebben we een voorlopige aanslag VPB voor het jaar 2025 ontvangen van €1,4 mln. Dit betreft een geschat bedrag van de Belastingdienst voor de ‘reclame in de openbare ruimte’, ‘verhuur gronden brandstofverkooppunten’ en ‘het grondbedrijf’. In onze begroting is geen rekening gehouden met deze bedragen. Hieronder lichten wij dit nader toe.
Reclame in de openbare ruimte
De Belastingdienst heeft al enige jaren het standpunt ingenomen dat gemeenten met de activiteit ‘reclame in de openbare ruimte’ een overheidsonderneming drijven. De gemeente Deventer voert eveneens reclame activiteiten uit en is van mening dat met de reclame activiteiten geen overheidsonderneming wordt gedreven en dat er enkel sprake is van ‘normaal vermogensbeheer’. Tegen opgelegde definitieve aanslagen is daarom bezwaar aangetekend. Ter voorkoming van belastingrente is voor het jaar 2025 een voorlopige aanslag opgelegd. Op dit moment lopen er diverse fiscaal juridische procedures bij andere gemeenten. De gemeente Deventer wacht de uitkomst van deze procedures af.
Verhuur gronden brandstofverkooppunten
In 2022 is door de rechtbank Den Haag uitspraak gedaan over de door een gemeente uitgevoerde activiteit ‘verhuur gronden brandstofverkooppunten’. De rechtbank oordeelde dat met deze activiteit een onderneming wordt gedreven. Dit betekent dat over de ‘winst’ vennootschapsbelasting moet worden afgedragen. Het Hof heeft de uitspraak van Rechtbank Den Haag op 24 november 2023 bevestigd. De gemeente Deventer verhuurt eveneens grond voor brandstofverkooppunten. Ook voor deze activiteit is gemeente Deventer van mening dat er geen overheidsonderneming wordt gedreven en dat er enkel sprake is van ‘normaal vermogensbeheer’. Ter voorkoming van belastingrente is voor het jaar 2025 een voorlopige aanslag opgelegd. Tegen reeds opgelegde definitieve aanslagen is op gelijke wijze als bij reclame bezwaar aangetekend in afwachting van de uitkomst van de fiscaal-juridische procedures.
Grondbedrijf
Ter zake van de vpb-plicht van het grondbedrijf is de gemeente Deventer met de Belastingdienst in overleg. Voorzichtigheidshalve is voor het jaar 2025 een voorlopige aanslag opgelegd om belastingrente te voorkomen.
11. Decembercirculaire 2024
Dit betreft de uitkomst van de niet neutrale mutaties op basis van de uitwerking van de decembercirculaire 2024 Algemene uitkering.
Door middel van een raadsmededeling 2024-1052 "Ontwikkelingen in het gemeentefonds uit de decembercirculaire 2024" bent u hierover geïnformeerd.
12. Dividend BNG
Het jaarrekeningresultaat van BNG Bank is €294 mln. Daarvan wordt aan de aandeelhouders €140 mln. als dividend uitgekeerd. Deventer ontvangt daarvan €733.000. De gemeente Deventer heeft afgerond €770.000 dividend geraamd. Een eenmalig nadeel van €37.000.
13. Dividend Enexis
Enexis heeft in 2024 een netto winst gerealiseerd van €254 miljoen. De dividenduitkering over 2024 aan de gemeente Deventer is €344.000. In de begroting 2025 is rekening gehouden met een bedrag van €203.000. Het eenmalig voordeel komt ten gunste van de Algemene Middelen.
14. Nota reserves en voorzieningen
Op 18 december 2024 heeft u de nota Reserves en Voorzieningen 2024 vastgesteld. Besloten is om de reserves met inkomensfunctie op te heffen (reserve Edon lening (saldo € 544.536) en de reserve afkoop erfpacht (saldo € 2.023.010)) en nadeel van een lagere rentebaat ten laste te brengen van de algemene middelen. Het gaat om een bedrag van €62.866.
15. Onroerend zaakbelasting
De bruto meeropbrengst voor de OZB bedraagt €971.000 euro. Dit bedrag moet nog gecorrigeerd worden met verminderingen uit bezwaar etc. (€250.000). De verwachte netto meeropbrengst bedraagt €721.000.
In november 2024 zijn door de raad de tarieven OZB vastgesteld. Tussen deze raming van de waarde van de panden en de definitieve gegevens zit een verschil. De definitieve taxatie ligt wat hoger. Dit komt doordat in de laatste maanden nog veel waarden van de CNW (courante niet woningen = bedrijven) zijn bijgesteld obv ontvangen marktgegeven en verder door inhoudelijk controles aan het eind van 2024.
Voor 2025 komt deze meeropbrengst ad €502.000 volgens de bestaande regels eenmalig ten gunste van de algemene middelen. Dit voordeel wordt in het tarief 2026 gecorrigeerd en gaat dus terug naar de burger.
Van het voordeel is €164.000 een gevolg van areaalontwikkeling. Dit komt ook structureel ten gunste van de algemene middelen.
Door diverse programma’s worden knelpunten in het bestaande beleid gemeld. In het hoofdstuk Actuele ontwikkelingen is aangegeven hoe we hier in het kader van de begrotingsregels mee omgaan.
De programma’s geven aan dat zij in 2025 geen vrij besteedbare middelen hebben om een dekking te genereren voor de opgegeven knelpunten bestaande beleid. Voor 2025 zou dan het bedrag moeten worden gevonden door aanpassing van prestaties. Dit vinden wij niet wenselijk in het lopend jaar en stellen daarom voor de nadelen 2025 te dekken uit algemene middelen en daar waar het een structureel effect heeft te betrekken bij de Perspectiefnota 2026 - 2029.
(bedragen x €1.000) (-/- = nadeel) | |||||||
Nr. | Omschrijving | Programma | Structureel | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Hogere uitvoeringskosten | Openbare orde en veiligheid | Incidenteel | -73 | 0 | 0 | 0 |
2 | Go Ahead Eagles | Openbare orde en veiligheid | Incidenteel | -60 | 0 | 0 | 0 |
3 | Inkomsten (baten) horecaleges | Openbare orde en veiligheid | Incidenteel | -52 | 0 | 0 | 0 |
4 | Leges begraafplaatsen | Leefomgeving | Incidenteel | -75 | 0 | 0 | 0 |
5 | Energiekosten | Leefomgeving | Structureel | -350 | -50 | -50 | -50 |
6 | Nieuwe Markt (laatste fase Lebuinuspleinen) | Leefomgeving | Structureel | 0 | -38 | -38 | -38 |
7 | Haven | Leefomgeving | Incidenteel | -75 | 0 | 0 | 0 |
8 | Prauwbanken | Leefomgeving | Incidenteel | -45 | 0 | 0 | 0 |
9 | Decentralisatie uitkering bodembescherming 2023-2030 | Milieu en klimaat | Incidenteel | -112 | 0 | 0 | 0 |
9 | Decentralisatie uitkering bodembescherming 2023-2030 | Milieu en klimaat | Incidenteel | 112 | 0 | 0 | 0 |
10 | Stichting Ulebelt | Milieu en klimaat | Incidenteel | -281 | 0 | 0 | 0 |
11 | Reserve Gebiedsontwikkeling | Herstructurering en vastgoed | Incidenteel | -204 | 0 | 0 | 0 |
12 | Gebiedsmanagementkosten | Herstructurering en vastgoed | Incidenteel | -428 | 0 | 0 | 0 |
12 | Gebiedsmanagementkosten | Herstructurering en vastgoed | Incidenteel | 428 | 0 | 0 | 0 |
13 | Uitvoering bijzondere bijstand | Inkomensvoorziening en Arbeidsmarkt | Incidenteel | -75 | 0 | 0 | 0 |
14 | Ontwikkeling kosten jeugdzorg | Jeugd en onderwijs | Incidenteel | -6.882 | 0 | 0 | 0 |
14 | Ontwikkeling kosten jeugdzorg | Jeugd en onderwijs | Incidenteel | 945 | 0 | 0 | 0 |
15 | Kermissen | Economie en internationaal beleid | Incidenteel | -164 | 0 | 0 | 0 |
16 | Nieuwe aanbesteding opzetten van de markt | Economie en internationaal beleid | Incidenteel | -12 | 0 | 0 | 0 |
17 | Organisatieontwikkeling | Bedrijfsvoering | Incidenteel | -380 | 0 | 0 | 0 |
18 | Herhuisvestingsplan gemeentelijke organisatie | Bedrijfsvoering | Incidenteel | 0 | -59 | 0 | 0 |
18 | Herhuisvestingsplan gemeentelijke organisatie | Bedrijfsvoering | Incidenteel | 0 | 59 | 0 | 0 |
Saldo | -7.783 | -88 | -88 | -88 |
1. Hogere uitvoeringskosten
Recent is een functieherwaarderingstraject uitgevoerd voor functies binnen de teams ondernemen en vergunningen en toezicht & handhaving. Deze herwaardering is uitgevoerd, omdat de inschaling niet meer passend was bij de werkzaamheden. Deze werkzaamheden zijn bij beide teams complexer geworden, waardoor ook de inschaling passend gemaakt moest worden. Directie heeft conform het loonsomkader besloten dat deze hogere functiewaardering noodzakelijk is.
De functieherwaardering betekent een stijging van de uitvoeringskosten van €73.000 in 2025 en vanaf 2026 een bedrag van €114.000 structureel per jaar. Binnen programma Openbare orde en Veiligheid is geen dekking voor deze extra kosten. Ook is integraal gekeken naar alternatieve dekkingsmogelijkheden binnen de teamkostenplaatsen en andere programma's. Daar dit ook geen soelaas biedt, wordt een beroep gedaan op de algemene middelen. Voor de jaren 2026 en verder zal bij de perspectiefnota 2026-2029 een heroverweging worden ingediend.
2. Go Ahead Eagles
Go Ahead Eagles (GAE) zet dit jaar (opnieuw) goede prestaties neer. Op dit moment houden we rekening met de mogelijkheid dat GAE zich kwalificeert voor Europees voetbal. Dat kan betekenen dat GAE 4 wedstrijden in Europees verband moet spelen. Hiermee gaat een grote veiligheidsoperatie gepaard, waarin de gemeente een prominente rol heeft. Hiervoor is waarschijnlijk niet voldoende ambtelijke capaciteit beschikbaar, waardoor kosten voor inhuur gemaakt worden die niet in de begroting passen. Die kosten zullen naar verwachting tussen de €30.000 en €90.000 liggen (afhankelijk van hoeveel wedstrijden GAE speelt). Mocht het zo zijn dat GAE minder wedstrijden speelt, vloeit het restant terug naar de algemene middelen.
3. Inkomsten (baten) horecaleges
De afgelopen jaren zijn de inkomsten (baten) van horeca-leges structureel te hoog ingeschat, waardoor de begroting op dit punt niet reëel is. Er is een nieuwe prognose gemaakt, waardoor een heroverweging van de baten van horeca-leges noodzakelijk is.
Mede door de (impact van de) coronapandemie, was het lastig inschatten wat de baten van horeca-leges per jaar zouden zijn. Op basis van de baten van afgelopen jaren en een inschatting van 2024, wordt de prognose voor de komende jaren aangepast.
De daadwerkelijke baten van horeca-leges bedroegen de afgelopen jaren:
2022: €78.045 (in 2022 begroot op €135.175)
2023: €86.098 (in 2023 begroot op €141.568)
2024: €80.315 (in 2024 begroot op €152.539)
De verwachting is dat de baten van horeca-leges in 2025 en de jaren daarna uitkomen op €100.000. De tekorten zijn de afgelopen jaren opgevangen binnen programma openbare orde & veiligheid. Dit gaat voor de komende jaren niet meer lukken, vandaar de structurele bijstelling naar beneden van de begroting. Voor de jaren 2026 en verder zal bij de perspectiefnota 2026-2029 een heroverweging worden ingediend.
4. Leges begraafplaatsen
Er zijn twee oorzaken voor het feit dat de begroting begraafplaatsen dit jaar en de komende jaren niet sluitend is.
- Er komen onvoldoende leges binnen uit de grafrechten. De minder opbrengsten bedragen circa €25.000 de komende jaren.
- Er is een nieuwe beheerder begraafplaatsen die ca. €50.000 duurder is dan de vorige beheerder.
Vanaf 2026 is het mogelijk om het nadeel op te vangen door de leges te verhogen. Een benchmark leert dat de gemeente Deventer relatief goedkoop is t.a.v. de leges, waardoor het verhogen van de leges goed is te verantwoorden. Een voorstel voor een tariefverhoging is onderdeel van de perspectiefnota.
Afhankelijk van het legestarief wordt het structureel effect bepaald.
5. Energiekosten
De kosten voor energie zijn de afgelopen jaren fors gestegen. In 2023 is er structureel budget toegevoegd voor dekking van de energielasten binnen programma 3. Deze toevoeging is te beperkt om de daadwerkelijke lasten te dekken. In totaal is het te verwachten tekort structureel €350.000.
Dit bedrag is opgebouwd uit een tekort voor de onderstaande taakvelden van:
- openbare verlichting (taakveld 2.1 verkeer en vervoer) €300.000
- verkeerstechniek (taakveld 2.1 Verkeer en vervoer): €35.000
- havens (taakveld 2.4 Economische havens): €15.000
In het raadsbesluit 2024-689 ‘verduurzaming openbare verlichting’ is besloten de mogelijkheid tot versneld verduurzamen van de openbare verlichting te onderzoeken en te komen tot een bedrijfsplan. Verduurzaming van de openbare verlichting leidt o.a. tot een besparing op de energie en daarmee de energielasten. Onderdeel van het bedrijfsplan is dat (een deel van) de gerealiseerde besparing wordt ingezet voor versnelde verduurzaming van de openbare verlichting. Op basis van het bedrijfsplan wordt het structureel benodigd budget voor energielasten herzien. Derhalve wordt in deze tussenrapportage het nadeel op de energielasten openbare verlichting eenmalig opgevoerd en zijn verkeerstechniek en havens structureel verwerkt.
6. Nieuwe Markt (laatste fase Lebuinuspleinen)
De laatste fase van de Lebuinispleinen leidt tot een verwacht tekort van € 675.000.
- De kosten vallen €250.000 hoger uit door het consulteren van de omgeving (buurt) en de raad om te komen tot een gedragen (definitief) ontwerp en het (opnieuw) uitwerken van een nieuwe variant. Dit betreft voornamelijk ambtelijke inzet;
- Om voldoende waterberging op het plein te kunnen creëren moet extra grond worden afgegraven, waardoor meer archeologische werkzaamheden nodig zijn. De extra kosten bedragen € 100.000,-
- De realisatiekosten liggen €325.000 hoger dan begroot. Als gevolg van het opnieuw moeten consulteren loopt de uitvoering/realisatie van het project vertraging op wat gevolgen heeft op de huidige marktprijzen die vertaald worden in de aanbesteding. Tijdens de vertraging zijn de marktprijzen voor materialen, lonen etc. verder gestegen (geïndexeerd), klimaatmaatregelen leiden tot hogere kosten, en de beoogde beeldkwaliteit door gebruik van hoogwaardige materialen en elementen.
Dit leidt vanaf 2026 tot hogere kapitaallasten van €38.000.
7. Haven
In verband met tegenvallende inkomsten uit de havengelden verwachten we aan het einde van het jaar een tekort van €75.000 op het product economische havens. Voorgesteld wordt dit tekort in 2025 eenmalig t.l.v. de algemene middelen te brengen. Bij de Perspectiefnota 2026 - 2029 wordt voorgesteld de tarieven te verhogen om dit tekort structureel op te vangen.
8. Prauwbanken
De Prauwbanken op de lage Wellekade zijn, na 40 jaar intensief gebruik en vele golven hoog water, in erg slechte conditie. De houten onderdelen dienen te worden vervangen. De adviesraad kunst in de openbare ruimte adviseert om deze vervanging uit te voeren. Het ontbreekt zowel bij programma Kunst, cultuur en erfgoed als bij programma Leefomgeving aan middelen om dit soort vervanging te dekken. Voor deze vervanging is eenmalig €45.000 nodig.
NB vanuit programma Kunst en cultuur wordt gewerkt aan een integraal beheerplan voor kunst in de openbare ruimte.
9. Decentralisatie uitkering bodembescherming 2023-2030
Er is structureel geen dekking voor de apparaatskosten die betrekking hebben op de uitvoering van bodembescherming 2023-2030. Vanuit het Rijk ontvangen we (structureel) middelen ter dekking van deze apparaatskosten, maar deze zijn niet toereikend. Het (structurele) tekort bedraagt €111.502. Op basis van de meicirculaire 2025 kan dit bedrag nog veranderen, maar dat is niet de verwachting.
In 2023 en 2024 is het tekort gedekt vanuit de reserve Bodem. Overschotten uit de rijksuitkering zijn in het verleden gestort in deze reserve. Voor 2025 kan het tekort gedekt worden vanuit de reserve Bodem. Voor de jaren na 2025 zou dit structureel moeten worden opgelost vanuit de algemene middelen. Hiertoe zal een heroverwegingsvoorstel worden ingediend bij de Perspectiefnota 2026 - 2029.
10. Stichting Ulebelt
De stichting Ulebelt is verkeerd geadviseerd door een pensioenadviseur, want de pensioenen van de medewerkers hadden bij Pensioen Fonds Zorg en Welzijn (PFZW) moeten worden ondergebracht in plaats van bij ASR. Vanaf 1 juni 2023 zijn derhalve de pensioenen van de medewerkers bij PFZW ondergebracht. Volgens het reglement van de PFZW moet de Ulebelt het pensioen vanuit het gelijkheidsbeginsel vanaf 2013 aanvullen. Pensioenfonds PFZW heeft na het coulance verzoek van de Ulebelt besloten dat de omvang van de koopsom voor de correctie van de pensioenregeling maximaal €281.133 bedraagt. Stichting Ulebelt heeft al het mogelijke gedaan om dit bedrag te verlagen. Ze hebben een second opinion laten uitvoeren en die bevestigt het eerdere verhaal. De gemeente heeft zelf ook nog een adviseur ingeschakeld en die bevestigt ook dat de Ulebelt verplicht is zich aan te sluiten bij het PFZW en derhalve de koopsom moet voldoen.
De stichting Ulebelt heeft onderzocht of en hoe ze dit bedrag zelf kunnen financieren, maar die mogelijkheden zijn er niet. Derhalve is de gemeente verzocht dit bedrag te financieren, zodat de bedrijfsvoering van de Ulebelt geen gevaar loopt. Binnen het programma is hiervoor geen dekking, dus derhalve het incidentele beroep op de algemene middelen. Rondom deze kwestie is ook een raadsmededeling opgesteld (nr. 2025-112).
11. Reserve Gebiedsontwikkeling
De reserve gebiedsontwikkeling is ontoereikend voor de al begrote onttrekkingen in 2025 voor de uitgaven in de openbare ruimte. Het tekort bedraagt €204.000. Het voorstel is dit tekort te dekken uit de algemene middelen en te storten in de reserve gebiedsontwikkeling. Het betreft uitgaven voor de openbare ruimte in de Centrumschil.
12. Gebiedsmanagementkosten
Sinds september 2022 werkt de gemeente Deventer met de werkwijze van integrale gebiedsontwikkeling. Eerst als pilot voor de Centrumschil; en vanaf 2024 ook voor het gebied Keizerslanden. Om het steeds groter wordende aantal projecten tijdig en met voldoende kwaliteit te kunnen realiseren, wordt een gebiedsgerichte aanpak geprefereerd boven een projectmatige aanpak. Er is meer behoefte aan overkoepelende ambitie en doelstellingen (waar doen we het voor), aan een gezamenlijke programmering (wat gaan we wel en wat gaan we niet doen), aan afstemming tussen partijen en aan meer inzicht in de verdeling van lusten en lasten. De projecten binnen een gebied dienen in samenhang te worden bekeken omdat ze ook op elkaar interacteren. Dit vraagt om een programmatische gebiedsgerichte werkwijze voor ontwikkelingen: integrale gebiedsontwikkeling, om te voorkomen dat we onvoldoende doelmatig werken of financiële kansen laten liggen. De integrale gebiedsontwikkeling is een belangrijke pijler in het Plan van Aanpak aanscherping fysieke projecten. Het doel is om de diverse projecten en activiteiten binnen een gebied beter op elkaar af te stemmen en te coördineren.
Op basis van huidige inzichten worden de gebiedskosten voor Centrumschil en Keizerslanden in 2025 geraamd op €845.000. Dit betreft kosten van de gebiedsmanagers en het gebiedsteam voor het maken van o.a. het gebiedsprogramma (Centrumschil, Keizerslanden) , het raamwerk openbare ruimte (Centrumschil), dynamische parkeerbalans (Centrumschil), communicatie en participatie. Binnen de huidige gemeentelijke begroting 2025 is er dekking voor deze kosten ten bedrage van €417.000. Voorgesteld wordt om het tekort van € 428.000 door te belasten aan de grondexploitaties in de gebieden Centrumschil en Keizerslanden. De structurele oplossing voor de dekking van de gebiedsmanagementkosten zal worden betrokken bij de Perspectiefnota 2026-2029.
13. Uitvoering bijzondere bijstand
Als gevolg van de toenemende complexiteit van dossiers staat de uitvoering van de bijzondere bijstand onder druk. In 2024 is dit knelpunt opgevangen binnen de bestaande formatie en loonsom. De fte-vraag is nog actueel.
14. Ontwikkeling kosten jeugdzorg
Verwacht tekort 2025
De ontwikkeling van de kosten jeugdzorg baart ons grote zorgen. In de afgelopen jaren zijn de tekort opgelopen van €1,3 miljoen in 2022 naar een verwacht nadeel bij de financiële eindprognose van €8,4 miljoen in 2024.
Als we de voorlopige cijfers in de financiële eindprognose 2024 doortrekken naar 2025, is het verwachte tekort ten opzichte van de begroting €6,9 miljoen. Het tekort is kleiner dan in 2024 omdat we vanuit de reserve Hervormingsagenda Jeugd incidenteel een deel van het tekort kunnen dekken. We hielden in de begroting 2025 al rekening met een putting uit deze reserve van €2,7 miljoen. De begroting 2025 is dus al met €2,7 miljoen opgehoogd. In deze 1e tussentijdse rapportage stellen we voor om €945.000 te putten uit deze reserve ter dekking van het tekort. Hiermee resteert een tekort van €6 miljoen dat gedekt wordt vanuit de algemene middelen.
Advies Deskundigencommissie Hervormingsagenda Jeugd
We zien de afgelopen jaren een enorme stijging van het volume van de zorg per cliënt. Dit wordt veroorzaakt door een aantal ontwikkelingen die ook geschetst zijn in het rapport "Groeipijn " van de deskundigencommissie Hervormingsagenda Jeugd dat eind januari is aangeboden aan de Tweede Kamer:
- Gezinsproblematiek
- Prestatiedruk
- Geloof in maakbaarheid van de samenleving
- Onrust in de wereld
- Invloed van sociale media
In het rapport wordt aangegeven dat vraag en aanbod van jeugdzorg niet in evenwicht zijn en dat er te weinig flexibiliteit in de jeugdzorgketen zit om te kunnen op- en afschalen.
Financieel is geadviseerd aan de Tweede Kamer om de ontstane tekorten bij gemeenten in 2023 en 2024 voor de helft te compenseren. Voor de besparingen die door het Rijk vanuit de Hervormingsagenda Jeugd zijn ingeboekt vanaf 2025 is geadviseerd om deze in de Rijksbegroting tot 2028 als PM-post op te nemen. Eerst zal gekomen moeten worden tot reële en meetbare besparingsdoelstellingen, bijbehorende prestatie-indicatoren en monitoring. Wanneer het inzicht uit de prestatie-indicatoren en monitoring leidt tot zicht op de ontwikkeling van besparingsdoelstellingen, kan de PM-post ingevuld worden. Voor de indexatie van het volume wordt geadviseerd om aan te sluiten bij de ontwikkeling van de verwachte reële groei van de totale netto zorguitgaven in de komende jaren. Voor 2025 bedraagt deze 4,7%. Vanaf 2028 zal er een nieuw financieringsmodel voor jeugd moeten komen dat passend is bij de besturing van de jeugdzorg.
Of en in hoeverre de Tweede Kamer de adviezen gaat overnemen, is afhankelijk van de behandeling van de Voorjaarsnota 2025. De uitkomsten hiervan voor gemeenten zullen worden meegenomen in de Meicirculaire 2025.
Meerjarige ontwikkeling jeugdzorgkosten
Bij de Perspectiefnota 2026-2029 zal de meerjarige ontwikkeling van de jeugdzorgkosten in beeld gebracht worden. Daarbij kijken we welke mogelijkheden we binnen de gemeente Deventer zien om de toename van de jeugdzorgkosten te beheersen.
15. Kermissen
De totale begrote pachtopbrengsten voor beide kermissen dit jaar zijn € 371.000. Daarvan wordt € 293.000 gerealiseerd; met een tekort van € 78.000. De kosten voor beide kermissen zijn nu nog niet volledig in beeld, maar we verwachten hier een tekort van € 86.000. Oorzaken zijn inflatie, personeelstekorten en beveiliging (inzet en stijging uurloon CAO). De verwachting is dat de prijzen in 2025 verder zullen stijgen en daarmee hoger uitkomen dan de begrote kosten, maar dat het verschil minder groot zal zijn dan in 2024.
De tekorten worden voornamelijk veroorzaakt door de Paaskermis. Hier zijn hogere kosten voor rijplaten voor de drassige grond van het evenemententerrein te verwachten, alsmede kosten voor geluidsonderzoek en geluidsbeperkende maatregelen. De pachtsommen voor de inschrijvingen van de Paaskermis lieten jaren een dalende trend zien, maar de Paaskermis is steeds beter gevuld, investeringen beginnen langzaamaan te lonen, en er wordt gewerkt met vaste contracten voor enkele jaren wat zekerheid met zich meebrengt.
De opbrengsten van de Zomerkermis laten een wisselend beeld zien. Wel is er een dalende trend merkbaar. Herinrichting van pleinen, aanvullende eisen brandweer en een goede balans tussen vermaak- en speelzaken hebben nadelige effecten op de opbrengsten.
Voor dit structurele knelpunt zal een heroverwegingsvoorstel worden ingediend bij de perspectiefnota 2026-2029.
16. Nieuwe aanbesteding opzetten van de markt
Eind 2024 werd meegedeeld dat de huidige aanbieder stopte met het faciliteren van de wekelijkse warenmarkten op de Brink. Het gaat om het klaarzetten en opruimen van o.a. ondergrondse putkasten elektra, extra elektra verdeelkasten, kranenstelsel drinkwater en het neerleggen van rubbermatten. Om de markt door te kunnen laten gaan, moest er direct een andere aanbieder van deze diensten worden gezocht. Hiermee is tot 1 april 2025 een contract gesloten voor in totaal €3.000 per maand. Inmiddels is ook een aanbestedingstraject afgerond en dit heeft een aanbieder opgeleverd die bovenstaande taken voor €2.475 per maand zal gaan uitvoeren. Ten opzichte van de eerdere aanbieder die de markt de afgelopen jaren heeft gefaciliteerd voor €1.500 per maand is dit een verhoging van €975 per maand, en €11.700 op jaarbasis. Voor 2025 komen daar de extra kosten bij van het tijdelijke contract tot 1 april (€1.575). Voor de jaren 2026 en verder zal er een heroverwegingsvoorstel worden ingediend bij de perspectiefnota 2026-2029.
17. Organisatieontwikkeling
In februari 2025 bent u via raadsmededeling 2025-77 geïnformeerd over de organisatie ontwikkeling. We hebben bij de financiële consequenties gemeld dat de kosten grotendeels gedekt worden uit de bestaande begroting. We hebben daarnaast gemeld dat we voor 2025 en 2026 incidenteel aanvullende dekking nodig hebben om ingroei naar structurele bekostiging mogelijk te maken. We gingen hierbij uit van een minst gunstige scenario. Dit bedroeg over de jaren 2025 en 2026 € 990.000. Met name de uitkomst van het plaatsingsproces, waarin in de berekening was uitgegaan van 12 fte boven formatieve senior beleidscapaciteit, zorgt ervoor dat die boven formatieve capaciteit voor een groot deel niet hoeft te worden ingevuld. Ook de verwachte latere invulling van een aantal vacatures leidt tot minder eenmalige extra kosten in 2025. Er resteert nog € 380.000 waar we geen dekking voor hebben.
In de tweede helft van 2025 wordt meer duidelijk of er op bepaalde beleidsterreinen aanvullende seniorcapaciteit nodig is, door het vervallen van de inhoudelijke taken van de programmamanagersfunctie. Dit betrekken we bij de tweede tussentijdse rapportage.
Daarnaast geldt dat we na afronding van de totale werving en selectie van de sturende functies in de zomer van dit jaar een goed onderbouwd beeld hebben van de eenmalige en structurele frictiekosten. Deze komen aan de orde in de tweede tussentijdse rapportage.
Tenslotte stellen we bij de Perspectiefnota 2026 – 2029 voor om twee Fte lijnmanagement ten behoeve van de nieuwe hoofdstructuur te dekken uit de algemene middelen. Het gaat om de structurele uitbreiding met 1 directeur en 1 teamleider.
18. Herhuisvestingsplan gemeentelijke organisatie
We vinden het belangrijk dat alle medewerkers van de gemeentelijke organisatie vanuit het Stadhuis werken. Dat is nu nog niet het geval. Team toegang jeugd werkt nog vanuit een dislocatie. Daarnaast willen we bereiken dat de huisvesting in het Stadhuis zoveel mogelijk aansluit bij de ketens van samenwerking. De nieuwe hoofdstructuur in domeinen vormt hier een belangrijke basis. Deze beide zaken leiden tot aanpassingen in de huisvesting in het Stadhuis. Naast aanschaf van bureaus en vergadermeubilair is het merendeel van de kosten gemoeid met de bouwkundige ingrepen in de publiekshal. Voldoende en kwalitatief goede spreekruimtes met onze inwoners vragen om de nodige aanpassingen.
De investering bedraagt € 789.556. De kapitaallasten voor deze investering bedragen jaarlijks €96.334 vanaf 2026.
Deze kunnen worden gedekt door vrijval van kapitaallasten op inrichtingskosten. In 2026 is er dan nog een tekort van €59.155 dat gedekt kan worden door een eenmalige putting uit de reserve huisvesting ambtelijk apparaat. Vanaf 2027 is de vrijval van kapitaallasten hoger, omdat dan de afschrijvingstermijn afloopt van investeringen met een termijn van 10 jaar die zijn gedaan bij het betrekken van het Stadhuis. Vanaf 2027 kunnen de kapitaallasten daardoor volledig worden gedekt binnen het programma.
Het team Toegang Jeugd dat nog gehuisvest is in het pand Schurenstraat komt over naar het Stadhuis zodra daar extra spreekkamers zijn gerealiseerd. Het huurcontract Schurenstraat loopt nog tot 31 maart 2027. Wanneer de gemeente vanaf dat moment dit pand niet meer nodig heeft kan het huurbudget vrijvallen.
Een herschikking is een herverdeling van middelen binnen een programma of tussen programma’s. In onderstaande tabel zijn de herschikkingen in deze 1e tussentijdse rapportage opgenomen.
1. AV middelen IJsselzaal
Er wordt tijdens Raadsbijeenkomsten regelmatig gebruik gemaakt van de IJsselzaal in het Stadhuis. Daarvoor is het noodzakelijk de audiovisuele hulpmiddelen te moderniseren. De kosten voor de verwachte investering (maximaal € 110.000) kunnen worden gedekt uit de ruimte voor kapitaallasten op het programma. Deze ruimte is deels vrijgevallen door lagere kosten op het investeringskrediet AV middelen Raadszaal, dat in 2024 is afgesloten. De investering wordt afgeschreven in 6 jaar.
2. VSO Deventer
In de besluitvorming over de kredieten bij het raadsvoorstel Onderwijshuisvesting 2025 (2024-809) is abusievelijk voor de bouw van de school een te laag krediet beschikbaar gesteld. Het krediet van €9,6 miljoen dat beschikbaar is gesteld, was nog gebaseerd op de VNG-norm. Op basis van kwaliteitskader Ruimte OK (Onderwijs-Kinderopvang) is voor de bouw van de school een krediet van €10,6 miljoen benodigd. Het verschil van €1 miljoen is beschikbaar vanuit het krediet voor de 1e inrichting van de school en gymzaal dat met het raadsbesluit 2024-809 is vrij gegeven. Dit krediet is namelijk pas benodigd in 2026.
Door de hogere bouwkosten van de school worden de begrote kapitaallasten ook hoger. In 2026 zijn de kapitaallasten € 9.000 hoger. Vanaf 2027, als de bouw van de school afgerond is, zijn de kapitaallasten €39.000 hoger.
De hogere kapitaallasten worden gedekt vanuit de gereserveerde middelen voor onderwijshuisvesting binnen programma Algemene Dekkingsmiddelen.
3. Energiecompensatie gelden
In november 2024 (2024-903) heeft het college besloten om bij de 1e tussenrapportage 2025 voor te stellen het resterende bedrag voor de energiecompensatieregeling toe te kennen aan de Bibliotheek en de Deventer Schouwburg. Deze instellingen kunnen daarmee deels hun verhoogde servicekosten van de periode 2022 tot en met 2025 betalen. Omdat deze servicekosten naast energiekosten ook onderhoudskosten omvatten en de periode langer is dan oorspronkelijk bepaald, betekent dit een verruiming ten opzichte van het oorspronkelijke doel van de regeling.
De raad is middels beantwoording schriftelijke vragen (2024-876) en raadsmededeling 2025-191 geïnformeerd over de afhandeling van de servicekosten.
4. ICT Uitvoeringsplan 2025
Binnen de samenwerking DOWR I worden in een gemeenschappelijk ICT-uitvoeringsplan keuzes gemaakt en prioriteiten gesteld binnen de benodigde vervanging en aanpassing van ICT-investeringen.
Voor 2025 wordt budget uitgetrokken voor archivering Budget Advies bureau, meldingen openbare ruimte, casusregistratie openbare veiligheid. en ophoging van het budget voor het contactplatform. Dekking komt uit de vrijval van middelen voor afgesloten ICT-projecten en de stelpost indexatie ICT. van deze stelpost wordt structureel €100.000 verrekend met het programma Algemene Middelen.
5. Beheer en onderhoud Stadhuis en Polstraat 12
Het vastgoedbeheer binnen de gemeente wordt gecentraliseerd. Het onderhoud en beheer van het Stadhuis en Polstraat 12 daarmee ook.
Een deel van de reserve huisvesting ambtelijke apparaat van € 318.708 gaat over naar de reserve planmatig onderhoud kernbezit. Ook wordt de jaarlijkse storting van € 60.000 in de reserve huisvesting gemeentelijk niet meer uitgevoerd maar het bedrag wordt nu jaarlijks toegevoegd aan de reserve planmatig onderhoud kernbezit. Hiermee kunnen de meerjarige onderhoudskosten worden gedekt.
Overige afwijkingen en budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) (-/- = nadeel) | |||||||
Nr. | Omschrijving | Programma | Structureel | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Praktijkinitiatief Overheidsbrede Dienstverlening | Burger en bestuur | Incidenteel | -75 | 0 | 0 | 0 |
1 | Praktijkinitiatief Overheidsbrede Dienstverlening | Burger en bestuur | Incidenteel | 75 | 0 | 0 | 0 |
2 | Podium D | Burger en bestuur | Incidenteel | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | Deventer Isolatieprogramma | Milieu en klimaat | Incidenteel | -1.159 | -1.159 | -1.159 | 0 |
3 | Deventer Isolatieprogramma | Milieu en klimaat | Incidenteel | 1.159 | 1.159 | 1.159 | 0 |
4 | Project alternatieve verblijfplaatsen | Milieu en klimaat | Incidenteel | -27 | 0 | 0 | 0 |
4 | Project alternatieve verblijfplaatsen | Milieu en klimaat | Incidenteel | 27 | 0 | 0 | 0 |
5 | Verduurzaming Aula Tjoenerhof | Herstructurering en Vastgoed | Incidenteel | -65 | 0 | 0 | 0 |
5 | Verduurzaming Aula Tjoenerhof | Herstructurering en Vastgoed | Incidenteel | 65 | 0 | 0 | 0 |
6 | Verduurzaming Cultuurhuus Braakhekke | Herstructurering en Vastgoed | Incidenteel | -587 | 0 | 0 | 0 |
6 | Verduurzaming Cultuurhuus Braakhekke | Herstructurering en Vastgoed | Incidenteel | 587 | 0 | 0 | 0 |
7 | Team BAD inhuurbudget | Inkomensondersteuning en arbeidsmarkt | Incidenteel | -625 | 0 | 0 | 0 |
7 | Team BAD inhuurbudget | Inkomensondersteuning en arbeidsmarkt | Incidenteel | 625 | 0 | 0 | 0 |
8 | Leefgeld voor Oekraïners | Meedoen | Incidenteel | -774 | 0 | 0 | 0 |
8 | Leefgeld voor Oekraïners | Meedoen | Incidenteel | 774 | 0 | 0 | 0 |
9 | Opvanglocaties voor Oekraïners | Meedoen | Incidenteel | -9.331 | 0 | 0 | 0 |
9 | Opvanglocaties voor Oekraïners | Meedoen | Incidenteel | 9.331 | 0 | 0 | 0 |
10 | Regionaal programma vluchtelingen | Meedoen | Incidenteel | -1.620 | 0 | 0 | 0 |
10 | Regionaal programma vluchtelingen | Meedoen | Incidenteel | 1.620 | 0 | 0 | 0 |
11 | Innen van de Eigenbijdrage opvang Oekraïners | Meedoen | Incidenteel | -153 | 0 | 0 | 0 |
11 | Innen van de Eigenbijdrage opvang Oekraïners | Meedoen | Incidenteel | 153 | 0 | 0 | 0 |
12 | Datagedreven Werken | Bedrijfsvoering | Incidenteel | 858 | -858 | 0 | 0 |
12 | Datagedreven Werken | Bedrijfsvoering | Incidenteel | -858 | 858 | 0 | 0 |
13 | Meester- gezelfonds | Bedrijfsvoering | Incidenteel | 309 | -309 | 0 | 0 |
13 | Meester- gezelfonds | Bedrijfsvoering | Incidenteel | -309 | 309 | 0 | 0 |
14 | Toegangsbeveiliging | Bedrijfsvoering | Incidenteel | -33 | 0 | 0 | 0 |
14 | Toegangsbeveiliging | Bedrijfsvoering | Incidenteel | 33 | 0 | 0 | 0 |
15 | Opleidingsbudget | Bedrijfsvoering | Incidenteel | -234 | 0 | 0 | 0 |
15 | Opleidingsbudget | Bedrijfsvoering | Incidenteel | 234 | 0 | 0 | 0 |
16 | Data adviseur CIO bureau | Bedrijfsvoering | Incidenteel | -45 | -120 | 0 | 0 |
16 | Data adviseur CIO bureau | Bedrijfsvoering | Incidenteel | 45 | 120 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | 0 | 0 | 0 |
1. Praktijkinitiatief Overheidsbrede Dienstverlening
De gemeente Deventer neemt deel aan een pilotproject Overheidsbrede Dienstverlening. Hiervoor ontvangen wij een eenmalige subsidie van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van €75.000.
2. PodiumD
Het zaaksysteem e-Suite wordt door de gemeenten die aangesloten zijn bij het samenwerkingsverband Dimpact, vervangen door het platform PodiumD. Voor het implementatietraject binnen de gemeente Deventer wordt in 2025 een deel van het eenmalig budget ingezet voor tijdelijke formatie voor 2 jaar van 1 fte voor een opgavemanager PodiumD ad €115.000 per jaar.
3. Deventer Isolatieprogramma
In tranche 2 hebben wij €3.476.364 van het Rijk ontvangen SPUK Lokale Aanpak Isolatie (NIP-middelen). Deze middelen worden gelijk verdeeld over de jaren 2025 tot en met 2027. Met deze middelen kunnen wij isolatiesubsidie geven aan koopwoningen. Het verloop van de subsidie aanvragen is lastig om precies te voorspellen, daarom zijn de middelen gelijk verdeeld over de jaren. De aangepaste subsidieverordening met verhoogde subsidieplafonds is geagendeerd voor het college van 25 maart en in de raad van 16 april.
4. Project alternatieve verblijfplaatsen
Ontvangen rijksbijdrage voor om alternatieve verblijfplaatsen te realiseren voor beschermde diersoorten, zodat deze beschikbaar zijn als de oude verblijfplaatsen verdwijnen omdat gebouwen worden verduurzaamd. Looptijd van het project is juli 2024 tot en met augustus 2026.
5. Verduurzaming Averlose Houtweg 14C – Aula Tjoenerhof
Vanuit de portefeuillestrategie verduurzaming is een aantal gebouwen geprioriteerd vanwege een logisch moment vanuit het meerjarenonderhoudsprogramma. Voor de Averlose Houtweg 14C moet de dakbedekking vervangen worden, dat gecombineerd wordt met verduurzamingsmaatregelen zoals het aanbrengen van dakisolatie en LED verlichting. Totaal bedraagt de verduurzaming €65.000. Dit wordt geput uit de reserve verduurzaming.
6. Verduurzaming Schoolstraat 6a - Cultuurhuus Braakhekke
Vanuit de portefeuillestrategie verduurzaming is een aantal gebouwen geprioriteerd vanwege een logisch moment vanuit het meerjarenonderhoudsprogramma. Voor Cultuurhuus Braakhekke moeten onder andere de CV ketels en luchtbehandelingskasten vervangen worden. Voorstel is deze niet één op één te vervangen, maar dit te combineren met verduurzamingsmaatregelen. Met vervanging door een hybride warmtepomp en het realiseren van ruimteregeling verwarming kan energie bespaard worden. Daarnaast heeft de huurder de wens om koeling in de grote zaal te realiseren.
De uitgaven voor het pand worden geraamd op €652.000.
Hiervan wordt €466.000 geput uit de reserve planmatig onderhoud en wordt €121.000 geput uit de reserve verduurzaming vastgoed. Door de hieruit voortvloeiende energielasten besparing van 15%, kan de investering gedekte worden met een gelijkmatige huurverhoging van €1.250 per jaar.
Aanvullend wordt het voorstel gedaan een om krediet beschikbaar te stellen van €65.000 voor de investering in een koelingsinstallatie. Deze investering wordt gedekt uit een huurverhoging van jaarlijks €5.500. Op dit moment wordt onderzocht in hoeverre het Cultuurhuus Braakhekke zelf deze huurverhoging kan opvangen of dat er knelpunt ontstaat dat opgelost moet worden door subsidiëring binnen programma Meedoen.
7. Team BAD inhuurbudget
Het project Kinderopvangtoeslagaffaire (specifieke uitkering voor hulp gedupeerden toeslagenproblematiek) loopt door in 2025. De prognose voor de inhuurkosten (6,5fte) voor de uitvoering is ongeveer €625.000. De lasten worden gedekt vanuit het Rijk.
8. Leefgeld voor Oekraïners
Vluchtelingen uit Oekraïne ontvangen leefgeld. Voor 2025 verwachten wij ongeveer €773.500 aan leefgeld uit te betalen. De kosten worden gedekt vanuit het Rijk op basis van een voorschot.
9. Opvanglocaties voor Oekraïners
Momenteel zijn er een 5 locaties voor de opvang van de Oekraïners. Het tarief per dag per plek is verlaagd ten opzichte van 2024. Op basis van de aantal plekken die beschikbaar zijn verwachten wij een vergoeding van €9.330.860. Hier tegenover staan de kosten per locatie.
10. Regionaal programma vluchtelingen
Op 12 juli 2023 is in het Algemeen Bestuur (AB) van de Veiligheidsregio afgesproken dat de coördinerende rol van het Programma Vluchtelingen van de Veiligheidsregio IJsselland per 1 januari 2024 wordt gefaciliteerd door de gemeente Deventer. De kosten begroot op €1.620.000 worden gedekt uit de middelen die wij ontvangen van het Rijk op basis van de nog in te dienen begroting.
11. Innen van de Eigenbijdrage opvang Oekraïners
Per 1 januari 2025 is de gemeente gestart met het innen van de Eigenbijdrage opvang Oekraïners. De kosten voor het innen van de eigenbijdrage wordt gedekt uit het normbedrag €44 voor de beschikbaar gestelde plekken bij de opvanglocaties. Het totaal saldo van ongeveer €150.000 wordt aan het eind van het jaar overgemaakt aan het Rijk.
12. Datagedreven Werken
Voor de implementatie van Datagedreven Werken binnen de samenwerking DOWR is de businesscase geactualiseerd. Dit leidt tot aanpassing van de fasering en aard van de uitgaven. €858.000 van het eenmalig budget verschuift daarmee naar 2026.
Binnen het structurele budget wordt een deel bestemd voor 1 fte voor vaste formatie voor functioneel beheer en 1 fte voor een data engineer ten behoeve van het gegevensfundament.
13. Meester- gezelfonds
Voor 2024 een 2025 is een eenmalig budget van €400.00 per jaar beschikbaar gesteld voor een meester-gezelfonds. Met dit fonds worden loonkosten gecompenseerd voor een inwerkperiode voor opvolgers van ervaren medewerkers de vertrekken. Voor een goede overdracht en continuïteit is het noodzakelijk dat bij vertrek van ervaren medewerkers opvolgers enige tijd meelopen, waardoor er tijdelijk dubbele loonkosten zijn.
Op basis van het verwachte verloop in 2025 ramen we in 2025 €256.000 aan kosten.
Met het overgehevelde budget van 2024 is er in 2025 €565.000 beschikbaar. Er resteert dan nog €309.000.
Voor de komende jaren voorzien wij een forse uitstroom van medewerkers die de pensioengerechtigde leeftijd bereiken. Het is daarom wenselijk het tijdelijke budget voor deze regeling ook na 2025 voort te zetten. Voorstel is het resterende bedrag van €309.000 over te hevelen naar 2026 en bij de Perspectiefnota 2026 in kaart te brengen wat er voor de komende jaren benodigd is.
14. Toegangsbeveiliging
De huidige situatie rondom toegangscontrolesystemen binnen de DOWR-gemeenten kent verschillende technische, organisatorische en contractuele kwetsbaarheden. Voorgesteld wordt om het toegangscontrolesysteem te herijken en in DOWR-verband een Europese aanbestedingsprocedure te starten om te komen tot een verbeterde fysieke beveiliging, efficiënt beheer en een geharmoniseerde werkwijze tussen de gemeenten. De voorlopige raming van kosten voor implementatie bedraagt ca €105.000 voor de projectkosten voor de 3 gemeenten samen. Hiervan zal circa de helft in 2025 en de helft in 2026 benodigd zijn. Voor Deventer betekent dit ca €33.000 in 2025 en in 2026. We verwachten deze kosten binnen het programma op te kunnen vangen.
Daarboven op komt de investering in software en fysieke infrastructuur waar een investeringskrediet zal worden aangevraagd als raming en dekking in het project nader zijn uitgewerkt.
15. Opleidingsbudget
Het budget voor Leren en Ontwikkelen van het gemeentelijk personeel is gekoppeld aan de begrote loonsom en bedraagt 2% van de loonsom.
Met de groei van de gemeentelijke formatie en de loonsverhoging door de CAO-afspraken, is het budget achtergebleven en bedraagt het opleidingsbudget nu ca 1,7% van de loonsom. Om dit weer op het niveau van 2% te brengen is een structurele verhoging nodig van €234.000.
Voor 2025 verwachten we de hogere kosten eenmalig te kunnen dekken uit de overheadopbrengst uit projecten.
Het structurele knelpunt wordt meegenomen in de afwegingen voor de Perspectiefnota.
Om het budget bij verdere groei of krimp structureel op niveau te houden begroten we vanaf 2026 bij formatiegroei direct een opslag van 2% op de loonsom voor de opleidingskosten. Bij formatiedaling een korting van 2%.
16. Data adviseur CIO bureau
Om de verbinding te maken tussen traditioneel beleid maken en op datagedreven manier werken is het van belang dat er een goede verbinding wordt gelegd tussen de maatschappelijke vraagstukken en de beschikbare data. Hiervoor wordt een structurele functie data-adviseur ingesteld bij het CIO-bureau. Dekking van de loonkosten kan voor 2025-2026 worden gevonden in een eenmalige stelpost onvoorziene ICT-kosten.
Vanaf 2027 staat tegenover de structurele loonkosten een besparing van loonkosten bij de beleidsteams.
Op basis van bovenstaande wijzigingen ontstaat onderstaande uitkomst van de begroting na de 1e tussentijdse rapportage 2025.
bedragen x €1.000 (-/- = Nadeel) | |||||
Omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
1 | Uitkomst begroting na 3e kwartaalrapportage 2024 | 242 | 1.655 | 1.383 | 1.099 |
---|---|---|---|---|---|
2 | Reeds genomen raadsbesluiten | -195 | |||
3 | Autonome ontwikkelingen | 1.350 | -107 | -59 | -84 |
4 | Knelpunten bestaand beleid | -7.783 | -88 | -88 | -88 |
Uitkomst begroting na 1e tussentijdse rapportage 2025 | -6.386 | 1.460 | 1.236 | 927 |
Na het verwerken van de afwijkingen in deze rapportage is er nog steeds sprake van structureel evenwicht. Hieronder is de opbouw van het structureel begrotingssaldo opgenomen.
bedragen x €1.000 (-/- = Nadeel) | |||||
Omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
A | Saldo van baten en lasten | -16.294 | 2.248 | 4.312 | 3.726 |
---|---|---|---|---|---|
B | Saldo toevoegingen en onttrekkingen aan reserves | 9.908 | -788 | -3.076 | -2.799 |
Totaal (meerjaren) begroting (A+B) | -6.386 | 1.460 | 1.236 | 927 | |
C | Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) | 18.066 | 5.456 | 2.255 | 2.171 |
Structureel begrotingssaldo (A+B+C) | 11.680 | 6.916 | 3.491 | 3.098 |
In deze 1e tussentijdse rapportage zijn een aantal structurele knelpunten bestaand beleid opgenomen die we terugverwachten bij de Perspectiefnota 2026-2029. Deze knelpunten zijn in 2025 nog gedekt vanuit de algemene middelen. Begrotingsregel is dat door het programma voor de volgende jaren een heroverwegingsvoorstel wordt aangedragen in de Perspectiefnota 2026-2029.
(bedragen x €1.000) (-/- = nadeel) | ||||||
Nr. | Omschrijving | Programma | Structureel | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Hogere uitvoeringskosten | Openbare orde en veiligheid | Structureel | -114 | -114 | -114 |
2 | Inkomsten (baten) horecaleges | Openbare orde en veiligheid | Structureel | -52 | -52 | -52 |
3 | Leges begraafplaatsen | Leefomgeving | Structureel | -75 | -75 | -75 |
4 | Haven | Leefomgeving | Structureel | -75 | -75 | -75 |
5 | Decentralisatie uitkering bodembescherming 2023-2030 | Milieu en klimaat | Structureel | -112 | -112 | -112 |
6 | Gebiedsmanagementkosten | Herstructurering en vastgoed | Structureel | -428 | -428 | -428 |
7 | Ontwikkeling kosten jeugdzorg | Jeugd en onderwijs | Structureel | -9.000 | -9.000 | -9.000 |
8 | Kermissen | Economie en internationaal beleid | Structureel | -164 | -164 | -164 |
9 | Nieuwe aanbesteding opzetten van de markt | Economie en internationaal beleid | Structureel | -12 | -12 | -12 |
Saldo | -10.031 | -10.031 | -10.031 | |||
* | Dit is een voorzichtige doorkijk, vanuit bestaande knelpunten 2025. Hierin zijn de risico's zoals opgenomen onder Risico's en mogelijke andere ontwikkelingen nog niet financieel vertaald. | |||||
Bovenstaande onderdelen zijn toegelicht onder Knelpunten bestaand beleid. Het grootste knelpunt bestaand beleid zit in de ontwikkeling kosten jeugdzorg.
De tekorten in de jeugdzorg blijven oplopen en drukken sterk op ons begrotingsresultaat. We onderzoeken of en waar we invloed kunnen uitoefenen op de kosten. Daarnaast komt het Rijk mogelijk nog met extra middelen. Vooralsnog zijn deze vooruitzichten uitermate onzeker en gaan we uit van een meerjarig effect van structureel € 9 miljoen.
Als we bovenstaande onderdelen betrekken bij het saldo van de begroting 2025-2028 dan ziet het meerjarenperspectief er als volgt uit:
bedragen x €1.000 (-/- = Nadeel) | ||||
Omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Uitkomst begroting 2025 na 1e tussentijdse rapportage 2025 | -6.386 | 1.460 | 1.236 | 927 |
Voorzichtige doorkijk perspectiefnota | -10.031 | -10.031 | -10.031 | |
Meerjarenperspectief 2025-2028 incl. heroverwegingsvoorstellen | -6.386 | -8.571 | -8.795 | -9.104 |
Dit is een voorzichtige doorkijk, vanuit bestaande knelpunten 2025. Hierin zijn de risico’s zoals opgenomen onder Risico's en mogelijke andere ontwikkelingen nog niet financieel vertaald.
Prestaties HGB
Afgelopen jaar heeft het HGB een negatief resultaat geboekt van ca. 300K. Dit verschil is grotendeels te verklaren doordat er voor een soortgelijk bedrag is ingehuurd aan tijdelijk personeel om de door de gemeente geëiste prestaties te realiseren. De financiën in samenhang met de prestaties van het HGB staan onder andere onder druk vanwege een ouder wordend ambtenaren bestand en een hoge afdracht aan Konnected. Momenteel wordt over beide onderwerpen gesproken met zowel de gemeente, als Konnected. Om in elk geval dit jaar binnen de begroting te blijven is ervoor gekozen om geen extra personeel in te huren. Hiermee komen de prestaties van 2025 zoals besproken in de DVO wel onder druk te staan.
Verkeerstechniek
De kosten van de hard- en software van de verkeersregelinstallaties stijgen fors. Er moet op deze producten worden aanbesteed. Er is een (groot) risico dat deze kosten na de nieuwe aanbesteding niet binnen programma Leefomgeving gedekt kunnen worden.
Resterende frictiekosten Circulus DVO buitenruimte
Het college heeft besloten het werkpakket reiniging onder te brengen bij het Groenbedrijf. Er lopen nu gesprekken over de vaststellingsovereenkomst inclusief transitie- en frictiekosten. Een groot deel van deze kosten kunnen worden opgevangen binnen programma Leefomgeving binnen het bestaande budgettaire kader. De onderhandelingen lopen nog en we verwachten een meerjarig sluitende businesscase. Voor de zomer moet dit leiden tot een getekende vaststellingovereenkomst. Er is een risico aanwezig dat het definitieve onderhandelingsresultaat voor wat betreft transitie- en frictiekosten hoger uitvalt. De terugverdientijd van de businesscase duurt dan langer. Voor de zomer 2025 werken we dit uit in een raadsvoorstel, inclusief een voorstel voor de financiële dekking.
Nota kapitaalgoederen
Via de voorjaarsnota 2023 zijn middelen beschikbaar gesteld voor een aantal kapitaalgoederen. Met namen spelen en groen. Via actualisatie van ook de andere kapitaalgoederen, straten, wegen, pleinen, civiel technische kunstwerken, verkeerstechniek en inrichtingselementen volgt bij de perspectiefnota 2026 – 2029 een meerjarige aanvullende budgetvraag.
Vastgoed
We hebben een grote opgave voor verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed in de periode 2023 tot en met 2030. Op termijn gaat het om een investering van € 37 miljoen wat leidt tot een kapitaallast van € 2,6 miljoen structureel. We hebben deze opgaven nog niet in onze begroting kunnen opnemen.
Robuustheid Omgevingsdienst
Om de taakuitvoering en organisatie van de omgevingsdienst IJsselland in 2028 in overeenstemming te brengen met het landelijke robuustheidsniveau is structureel budget benodigd van de deelnemers. De financiële uitwerking van de ontwikkelroute nemen we mee in de perspectiefnota 2026 – 2029.
Frictiekosten Circulus DVO sociaal
In 2024 is de dienstverleningsovereenkomst sociaal aangepast en herijkt. De oude dienstverleningsovereenkomst was nog deels gebaseerd op posten voordat de Participatiewet in werking trad. De verschillende werkomschrijvingen zijn in overeenstemming gebracht met de huidige werkwijze. Financieel zijn er ook nieuwe afspraken gemaakt. De uitgaven liepen onder de Participatiewet namelijk structureel op. Tot op heden werd er geen budget vrijgemaakt voor het opvangen van dit financiële effect. De omvang van de dienstverleningsovereenkomst sociaal voor Circulus is afgeschaald om de uitgaven binnen het budgettaire kader te brengen. Dit is gepaard gegaan met eenmalige frictiekosten. We zijn nu in gesprek over de omvang van de frictiekosten.
DVO sociaal Circulus/ Circulair ambachtscentrum
De ontwikkeling van het circulair ambachtscentrum is vertraagd (nota 2023-642). Dit heeft consequenties voor de dvo sociaal (werkplaatsen voor uitkeringsgerechtigden). De dienstverlening is niet tijdig aangepast aan het financieel kader.
Door omstandigheden is er daarnaast nog geen invulling gegeven aan het verder verkennen van 2 overige onderdelen van de dvo sociaal (buitenploeg en cleanteams).
Financiering Beschut werk
Eerder is door het ministerie van SZW aangekondigd dat de verdeel- en financieringssystematiek beschut werk aangepast wordt vanaf 2025. Een eventuele aanpassing van de systematiek wordt naar verwachting in de meicirculaire van 2025 aangekondigd. Dat zou betekenen dat er gefinancierd wordt op basis van gerealiseerde plekken. Gemeente Deventer heeft een hogere taakstelling dan het aantal verwachte beschut werk plekken (prognose = 100 van taakstelling = 138). Aangezien Deventer minder plekken realiseert dan de taakstelling is er een reële kans dat de rijksuitkering verlaagd wordt. De rijksuitkering is nu het financieel kader voor de uitvoering van Inzet op maat (re-integratie Participatiewet).
Onvoorwaardelijk wonen
Ook wel skeave huse genoemd. Voor 2025 is er vanuit de reserve lokaal BW/MO 100k beschikbaar gesteld voor het onderzoek. Woonvoorziening voor mensen met multiproblematiek. We hebben als doel om te komen tot een overkoepelende oplossing voor een specifieke doelgroep met multiproblematiek. Deze oplossing bevat in ieder geval geschikte huisvesting, een aanbod van inkomen/dagbesteding en zorg- en hulpverlening. Personen met multiproblematiek kunnen de leefbaarheid van hun leefomgeving sterk beinvloeden. Vanuit leefbaarheid is er dan ook een sterke wens om deze bewoners te huisvesten op een plek waar ze minder of geen overlast geven en aan behandelperspectief (proberen te) werken. In eerdere discussies heeft het college gekozen om op financiële redenen deze voorziening niet te realiseren. De urgentie is sindsdien echter aanmerkelijk toegenomen. In 2025 zal een haalbaarheidsstudie worden gedaan naar een dergelijke locatie, inclusief financiële paragraaf.
Inburgering 2027 en verder
In de voorjaarsnota 2024 zijn er voor 2 jaar extra middelen van €1.1 miljoen toegekend voor de uitvoering van de wettelijke taak. Aan de inkomstenkant is er vooralsnog geen zicht op extra rijksmiddelen voor de uitvoering van inburgering. Het uitvoeringsbudget dat gemeenten ontvangen, beweegt (anders dan bij de specifieke uitkeringen) niet mee met het aantal inburgeringsplichtigen. Hierdoor ontstaat spanning tussen de uitvoeringskosten en het beschikbare budget.
Tussenvoorziening Schalkhaar
Met als doel te voldoen aan de taakstelling van de huisvesting van statushouders is op 8 maart 2023 een samenwerkingsovereenkomst (SOK) getekend ten behoeve van de realisatie van een tussenvoorziening (Tuvo) voor statushouders op het terrein van het AZC in Schalkhaar. COA heeft de woonunits gekocht en stelt deze 2 jaar ter beschikking aan de gemeente. De gemeente heeft voor de opvang van statushouders in de woonunits een onherroepelijke vergunning gekregen. Na de periode van twee jaar wil COA de tussenvoorziening gedurende 8 jaar gebruiken voor de opvang van asielzoekers. Hiervoor moet COA een vergunning aanvragen. Onderdeel van de SOK zijn financiële afspraken op het moment door COA op 1 juli 2026 geen onherroepelijke vergunning is verkregen voor het opvangen van asielzoekers in de woonunits. Op dat moment koopt de leverancier de woonunits terug. De gemeente staat garant voor een bedrag van maximaal twee miljoen euro, waarbij HMO zo veel mogelijk van de door haar gemaakte kosten op een derde c.q. andere koper probeert te verhalen. Het verlenen van de vergunning dient met spoed te worden afgehandeld.
Multifunctionele opvanglocatie vluchtelingen en overige aandachtsgroepen
Op 19 maart 2025 is de uitgangspuntennotitie ‘Deventer, een veilige haven’ – uitgangspunten voor de visie op vluchtelingen opvang en huisvesting, vastgesteld. Een van de uitgangspunten is dat de raad de voorkeur geeft aan structurele/ toekomstbestendige opvanglocaties die ingezet kunnen worden voor andere aandachtsgroepen (bijv. bij overloop opvang Beschermd wonen/ Maatschappelijk opvang). Als vervolg op de uitgangspunten notitie zal in de 2e helft van 2025 een uitvoeringsagenda worden opgesteld waarin ook een voorstel voor de realisatie van een dergelijke multifunctionele opvanglocatie zal worden opgenomen, inclusief kostenraming.
Reclame opbrengsten vitrines
De nieuwe aanbesteding voor reclame billboards werd vorig jaar afgerond. Inmiddels zijn de vergunningen voor de digitale billboards verleend. Het wachten is echter op de stroomaansluitingen. Het is op dit moment moeilijk in te schatten wanneer deze gerealiseerd kunnen worden. Gesprekken met de netbeheerder lopen. Dit betekent dat er nog geen baten zijn op deze post. Voor 2025 is er een bedrag van €150.000 aan baten begroot. Wel zeker is dat het bedrag van €150.000 niet zal worden binnengehaald. Wat het wel gaat worden, is op dit moment nog niet zeker. Bij de 2e tussentijdse rapportage zal hier nader duiding aan worden gegeven.
Onvoorzien
De raming van de post Onvoorzien in de begroting bedraagt €283.000.
(bedragen x €1) | |
---|---|
Verloop Onvoorzien | Bedrag |
Saldo onvoorzien begroting 2025 | 283.000 |
Aanwending | 0 |
Saldo 1e Tussentijdse rapportage 2025 | 283.000 |
Renteresultaat
Door een lagere financieringsbehoefte en hogere rentebaten (schatkistbankieren) zijn de rentelasten in 2025 per saldo lager dan begroot. Bij het hanteren van het begrote omslagrenteresultaat van 1,7% ontstaat een rentevoordeel van €1,4 miljoen. Conform de beleidsregels begroting wordt het renteresultaat toegevoegd aan de generieke weerstandsreserve en heeft het geen invloed op de uitkomst van de begroting.
De rentenotitie van de commissie BBV bepaalt dat bij een afwijking groter dan 25% het omslagrentepercentage opnieuw berekend moet worden. Het gelijk houden van de omslagrente dit jaar leidt tot een afwijking van 28%. Het nieuwe percentage wordt 1,4%.
Bij de tweede tussentijdse rapportage maken we een berekening op basis van het nieuwe percentage en brengen we financiële gevolgen daarvan in beeld.
Stand van zaken lopende investeringen
In de tussentijdse rapportages wordt ook per programma gerapporteerd over de lopende investeringen. In de programma's is de voortgang op de investeringen in het programma opgenomen.
Voortgang grote projecten
In de leidraad grote projecten is afgesproken dat via de tussentijdse rapportages de rapportage plaats vindt over de grote projecten. De grote projecten die zijn aangewezen betreffen:
Projectnaam | Planning | Financiën | Risico's | Fase | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A1 Bedrijvenpark Deventer | Op koers | Op koers | Op koers | Realisatiefase | ||||
De Marke Zuid | Op koers | Op koers | Op koers | Realisatiefase | ||||
Podiumkunsten onder één dak | Behoeft aandacht | Op koers | Op koers | Verkenningsfase | ||||
Slim warmtenet Zandweerd, fase 1 | Op koers | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Realisatiefase | ||||
Sportvoorziening Bathmen | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Verkenningsfase |
Zie voor informatie over de afzonderlijke projecten de Grote projecten .