De ambitie van het programma Veiligheid is om in samenwerking met interne en externe partners de veiligheid, rechtvaardigheid en weerbaarheid te versterken in Deventer. Het programma Veiligheid omvat een breed en complex terrein. Breed omdat veiligheid vele geprioriteerde onderwerpen omvat, van huiselijk geweld en veelplegers, tot de bestuurlijke aanpak van ondermijnende criminaliteit, het voorkomen van polarisering, overlast op straat, het voorkomen en beperken van de risico's van drugsgebruik en digitale criminaliteit.
Complex, omdat voor een effectieve aanpak van veiligheidsvraagstukken de verbinding en samenwerking met en inzet van tal van partijen in de veiligheidsketen en ook daarbuiten essentieel is. Daarnaast kan zich de mogelijkheid voordoen dat er spanning bestaat tussen lokaal beleid en regionale dan wel landelijke prioriteiten. Er zijn grenzen ten aanzien van de mogelijkheden om het gevoel van veiligheid te beïnvloeden. Toch zien steeds meer mensen openbare orde en veiligheid als een taak waar iedereen een bijdrage aanlevert. Toezicht en handhaving ondersteunen de uitvoering van het beleid. Waar mogelijk vindt de inzet van toezicht plaats in overleg met bewoners en instellingen. Daarnaast leveren we vanuit het programma een actieve bijdrage aan de veiligheidsregio IJsselland en daarmee aan een integrale hulpverlening bij rampenbestrijding en crisisbeheersing.
De gemeentelijke rol bij de verschillende prestaties in het programma bestaat veelal uit reguleren (vergunningverlening en handhaving). Daarnaast is er sprake van regisseren en faciliteren (bijvoorbeeld evenementen) en verbinden in zowel beleidsterreinen als netwerkverbanden.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Behouden en verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid
Goed
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Doelstelling - Zorgdragen voor de naleving van regels en voorschriften ten behoeve van de openbare orde
Goed
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Doelstelling - Voorkomen en verminderen van de onveiligheid in Deventer veroorzaakt door brand, ramp of crisis
Goed
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Zorg- en Veiligheidshuis IJsselland (ZVHIJ) | 1.2 Openbare orde en veiligheid | Autonome afwijking | |
Na een verkenningsonderzoek hebben de burgemeesters van IJsselland in het Districtelijk Veiligheidsoverleg (DVO) van 12 februari 2025 besloten dat het Zorg- en Veiligheidshuis IJsselland (ZVHIJ) bij de gemeente Zwolle wordt ondergebracht. Dit is nodig voor de toekomstbestendigheid van ZVHIJ. De gemeente Zwolle heeft niet eerder overheadkosten in rekening gebracht bij de gemeenten en doet dat nu wel. Daardoor stijgt de bijdrage van de gemeenten. Er zal nog wel nader naar deze overheadkosten worden gekeken. Voor de gemeente Deventer is de stijging vanaf 2025 ongeveer €60.000 per jaar structureel. Daarmee komt de totale bijdrage op €156.443 per jaar). Hiervoor is binnen het programma geen dekking. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Hogere uitvoeringskosten | 1.2 Openbare orde en veiligheid | Knelpunt bestaand beleid | |
Recent is een functieherwaarderingstraject uitgevoerd voor functies binnen de teams ondernemen en vergunningen en toezicht & handhaving. Deze herwaardering is uitgevoerd, omdat de inschaling niet meer passend was bij de werkzaamheden. Deze werkzaamheden zijn bij beide teams complexer geworden, waardoor ook de inschaling passend gemaakt moest worden. Directie heeft conform het loonsomkader besloten dat deze hogere functiewaardering noodzakelijk is. De functieherwaardering betekent een stijging van de uitvoeringskosten van €73.000 in 2025 en vanaf 2026 een bedrag van €114.000 structureel per jaar. Binnen programma Openbare orde en Veiligheid is geen dekking voor deze extra kosten. Ook is integraal gekeken naar alternatieve dekkingsmogelijkheden binnen de teamkostenplaatsen en andere programma's. Daar dit ook geen soelaas biedt, wordt een beroep gedaan op de algemene middelen. Voor de jaren 2026 en verder zal bij de perspectiefnota 2026-2029 een heroverweging worden ingediend. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Go Ahead Eagles | 1.2 Openbare orde en veiligheid | Knelpunt bestaand beleid | |
Go Ahead Eagles (GAE) zet dit jaar (opnieuw) goede prestaties neer. Op dit moment houden we rekening met de mogelijkheid dat GAE zich kwalificeert voor Europees voetbal. Dat kan betekenen dat GAE 4 wedstrijden in Europees verband moet spelen. Hiermee gaat een grote veiligheidsoperatie gepaard, waarin de gemeente een prominente rol heeft. Hiervoor is waarschijnlijk niet voldoende ambtelijke capaciteit beschikbaar, waardoor kosten voor inhuur gemaakt worden die niet in de begroting passen. Die kosten zullen naar verwachting tussen de €30.000 en €90.000 liggen (afhankelijk van hoeveel wedstrijden GAE speelt). Mocht het zo zijn dat GAE minder wedstrijden speelt, vloeit het restant terug naar de algemene middelen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Inkomsten (baten) horecaleges | 1.2 Openbare orde en veiligheid | Knelpunt bestaand beleid | |
De afgelopen jaren zijn de inkomsten (baten) van horeca-leges structureel te hoog ingeschat, waardoor de begroting op dit punt niet reëel is. Er is een nieuwe prognose gemaakt, waardoor een heroverweging van de baten van horeca-leges noodzakelijk is. Mede door de (impact van de) coronapandemie, was het lastig inschatten wat de baten van horeca-leges per jaar zouden zijn. Op basis van de baten van afgelopen jaren en een inschatting van 2024, wordt de prognose voor de komende jaren aangepast. De daadwerkelijke baten van horeca-leges bedroegen de afgelopen jaren: 2023: €86.098 (in 2023 begroot op €141.568) Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Technische wijziging | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking binnen eigen programma |
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 14.834 | 175 | 15.009 | 331 | 15.340 |
Baten | 1.330 | 222 | 1.551 | 86 | 1.637 |
Saldo | -13.504 | 46 | -13.458 | -245 | -13.703 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Zorg- en Veiligheidshuis IJsselland (ZVHIJ) | Lasten | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 |
---|---|---|---|---|---|---|
Hogere uitvoeringskosten | Lasten | 73 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Go Ahead Eagles | Lasten | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Lasten | 138 | -30 | -30 | -30 | -30 |
Totaal lasten | 331 | 30 | 30 | 30 | 30 | |
Inkomsten (baten) horecaleges | Baten | -52 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Baten | 138 | -30 | -30 | -30 | -30 |
Totaal baten | 86 | -30 | -30 | -30 | -30 | |
Saldo | -60 | -60 | -60 | -60 | -60 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Putting | 89 | 89 | 0 | 89 | |
Saldo | 89 | 0 | 89 | 0 | 89 |
Voorzieningen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 0 | 0 | 0 | ||
Inkomsten | 0 | 0 | 0 | ||
Saldo | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Openbare orde en veiligheid | Meerjarenbegroting 2025-2028 | 14.834 | 1.330 | -13.504 | |
3e kwartaalrapportage 2024 | 175 | 0 | -175 | ||
Totaal programma | 15.009 | 1.330 | -13.679 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Openbare orde en veiligheid | Meerjarenbegroting 2025-2028 | 0 | 89 | 89 | |
Totaal programma | 0 | 89 | 89 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Openbare orde en veiligheid | Meerjarenbegroting 2025-2028 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal programma | 0 | 0 | 0 |