Gebiedsontwikkeling
Het programma richt zich op de begeleiding en uitvoering van gebiedsontwikkeling. Het gaat daarbij om waardecreatie, waarbij het maatschappelijke effect van de gebiedsontwikkeling centraal staat. Dit maatschappelijk effect wegen we af tegen de financiële investering in een gebiedsontwikkelingDit doen wij vooral door het realiseren, contracteren en begeleiden van ruimtelijke ontwikkelingsprojecten. Wij nemen deel of regisseren in netwerkverbanden, stimuleren en faciliteren marktpartijen en laten los wanneer particuliere initiatieven de overheid niet nodig hebben. Wanneer (niet)-commerciële partijen een ontwikkeling die wij noodzakelijk vinden niet oppakken of onvoldoende waarde creatie opleveren gaan wij zelf actief of in samenwerking gronden en panden (strategisch) aankopen, ontwikkelen en verkopen of beheren. Binnen gebieden waar sprake is van een sterke samenhang en afhankelijkheden tussen de diverse locatieontwikkelingen dragen wij bij de voorbereiding en uitvoering zorg voor de regie en coördinatie.
Vastgoed
De gemeente Deventer is eigenaar, verhuurder, huurder en gebruiker van een zeer diverse vastgoedportefeuille. De kern van het vastgoed wordt gebruikt voor maatschappelijke functies zoals, sport, welzijn, buurtvoorzieningen, brandweerkazernes, cultuur en onderwijs verspreid over de gemeente.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Portefeuillemanagement grondzaken
Goed
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Prestaties
- de verkoop van gronden ten behoeve van het bouwen van ruim 600 woningen per jaar als onderdeel van de gehele woningbouwproductie in de gemeente Deventer in 2025 (MPG 2024).
- de uitgifte van c.a. 2 ha bedrijventerreinen per jaar (MPG 2024)
Doelstelling - Grondbeleid
Goed
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Doelstelling - Gebiedsontwikkeling Keizerslanden
Goed
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Prestaties
Toelichting
Toelichting
Doelstelling - Gebiedsontwikkeling Centrumschil
Goed
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Prestaties
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Planmatig onderhoud kernbezit | 0.3 Beheer ov gebouwen en gronden | Autonome afwijking | |
Op basis van geactualiseerde MJOP's en doorgeschoven onderhoud vanuit 2024 wordt in 2025 circa €1.610.354 (excl. BTW) aan planmatig onderhoud voor ons kernbezit uitgevoerd. Dit is incl. 8% projectbegeleidingskosten en €224.910 minder dan het begrote onderhoudsbudget van €1.849.948. Het voorstel is dit bedrag te verrekenen met de reserve planmatig onderhoud. De budgetten voor planmatig onderhoud voor de verduurzamingsprojecten gelabeld als ‘renovaties’ zijn niet in deze actualisatie meegenomen. Deze projecten worden separaat ter besluitvorming voorgelegd. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Reserve Gebiedsontwikkeling | 0.10 Mutaties reserves | Knelpunt bestaand beleid | |
De reserve gebiedsontwikkeling is ontoereikend voor de begrote onttrekkingen in 2025 voor de uitgaven in de openbare ruimte. Het tekort bedraagt €204.000. Het voorstel is dit tekort te dekken uit de algemene middelen en te storten in de reserve gebiedsontwikkeling. Het betreft uitgaven voor de openbare ruimte in de Centrumschil. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Gebiedsmanagementkosten | 8.2 Grondexploitaties (niet bedrijven) | Knelpunt bestaand beleid | |
Sinds september 2022 werkt de gemeente Deventer met de werkwijze van integrale gebiedsontwikkeling. Eerst als pilot voor de Centrumschil; en vanaf 2024 ook voor het gebied Keizerslanden. Om het steeds groter wordende aantal projecten tijdig en met voldoende kwaliteit te kunnen realiseren, wordt een gebiedsgerichte aanpak geprefereerd boven een projectmatige aanpak. Er is meer behoefte aan overkoepelende ambitie en doelstellingen (waar doen we het voor), aan een gezamenlijke programmering (wat gaan we wel en wat gaan we niet doen), aan afstemming tussen partijen en aan meer inzicht in de verdeling van lusten en lasten. De projecten binnen een gebied dienen in samenhang te worden bekeken omdat ze ook op elkaar interacteren. Dit vraagt om een programmatische gebiedsgerichte werkwijze voor ontwikkelingen: integrale gebiedsontwikkeling, om te voorkomen dat we onvoldoende doelmatig werken of financiële kansen laten liggen. De integrale gebiedsontwikkeling is een belangrijke pijler in het Plan van Aanpak aanscherping fysieke projecten. Het doel is om de diverse projecten en activiteiten binnen een gebied beter op elkaar af te stemmen en te coördineren. Op basis van huidige inzichten worden de gebiedskosten voor Centrumschil en Keizerslanden in 2025 geraamd op €845.000. Dit betreft kosten van de gebiedsmanagers en het gebiedsteam voor het maken van o.a. het gebiedsprogramma (Centrumschil, Keizerslanden) , het raamwerk openbare ruimte (Centrumschil), dynamische parkeerbalans (Centrumschil), communicatie en participatie. Binnen de huidige gemeentelijke begroting 2025 is er dekking voor deze kosten ten bedrage van €417.000. Voorgesteld wordt om het tekort van € 428.000 door te belasten aan de grondexploitaties in de gebieden Centrumschil en Keizerslanden. De structurele oplossing voor de dekking van de gebiedsmanagementkosten zal worden betrokken bij de Perspectiefnota 2026-2029. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Verduurzaming Averlose Houtweg 14C – Aula Tjoenerhof | 0.3 Beheer ov gebouwen en gronden | Overige afwijking | |
Vanuit de portefeuillestrategie verduurzaming is een aantal gebouwen geprioriteerd vanwege een logisch moment vanuit het meerjarenonderhoudsprogramma. Voor de Averlose Houtweg 14C moet de dakbedekking vervangen worden, dat gecombineerd wordt met verduurzamingsmaatregelen zoals het aanbrengen van dakisolatie en LED verlichting. Totaal bedraagt de verduurzaming €65.000. Dit wordt geput uit de reserve verduurzaming. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Verduurzaming Schoolstraat 6a - Cultuurhuus Braakhekke | 0.3 Beheer ov gebouwen en gronden | Overige afwijking | |
Vanuit de portefeuillestrategie verduurzaming is een aantal gebouwen geprioriteerd vanwege een logisch moment vanuit het meerjarenonderhoudsprogramma. Voor Cultuurhuus Braakhekke moeten onder andere de CV ketels en luchtbehandelingskasten vervangen worden. Voorstel is deze niet één op één te vervangen, maar dit te combineren met verduurzamingsmaatregelen. Met vervanging door een hybride warmtepomp en het realiseren van ruimteregeling verwarming kan energie bespaard worden. Daarnaast heeft de huurder de wens om koeling in de grote zaal te realiseren. De uitgaven voor het pand worden geraamd op €652.000. Hiervan wordt €466.000 geput uit de reserve planmatig onderhoud en wordt €121.000 geput uit de reserve verduurzaming vastgoed. Door de hieruit voortvloeiende energielasten besparing van 15%, kan de investering gedekte worden met een gelijkmatige huurverhoging van €1.250 per jaar. Aanvullend wordt het voorstel gedaan een om krediet beschikbaar te stellen van €65.000 voor de investering in een koelingsinstallatie. Deze investering wordt gedekt uit een huurverhoging van jaarlijks €5.500. Op dit moment wordt onderzocht in hoeverre het Cultuurhuus Braakhekke zelf deze huurverhoging kan opvangen of dat er knelpunt ontstaat dat opgelost moet worden door subsidiëring binnen programma Meedoen. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Vastgoed | 9.0 Meerdere | Risico | |
We hebben een grote opgave voor verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed in de periode 2023 tot en met 2030. Op termijn gaat het om een investering van € 37 miljoen wat leidt tot een kapitaallast van €2,6 miljoen structureel. We hebben deze opgaven nog niet in onze begroting kunnen opnemen. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing |
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 19.802 | 4.680 | 24.482 | 855 | 25.338 |
Baten | 20.730 | 2.644 | 23.375 | 428 | 23.803 |
Saldo | 928 | -2.036 | -1.108 | -427 | -1.535 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Planmatig onderhoud kernbezit | Lasten | -224 | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|---|---|
Gebiedsmanagementkosten | Lasten | 428 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verduurzaming Averlose Houtweg 14C – Aula Tjoenerhof | Lasten | 65 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verduurzaming Schoolstraat 6a - Cultuurhuus Braakhekke | Lasten | 587 | 6 | 6 | 6 | 6 |
Totaal lasten | 856 | 6 | 6 | 6 | 6 | |
Gebiedsmanagementkosten | Baten | 428 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verduurzaming Schoolstraat 6a - Cultuurhuus Braakhekke | Baten | 0 | 6 | 6 | 6 | 6 |
Totaal baten | 428 | 6 | 6 | 6 | 6 | |
Saldo | -428 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 5.761 | -2.230 | 3.532 | 204 | 3.736 |
Putting | 234 | 234 | 428 | 662 | |
Saldo | -5.527 | 2.230 | -3.298 | 224 | -3.074 |
Voorzieningen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 0 | 0 | 0 | ||
Inkomsten | 0 | 0 | 0 | ||
Saldo | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Investeringen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 13.500 | 14.082 | 27.582 | 65 | 27.647 |
Inkomsten | 32.150 | 36.916 | 69.066 | 0 | 69.066 |
Saldo | 18.650 | 22.833 | 41.483 | -65 | 41.418 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Herstructurering en vastgoed | Meerjarenbegroting 2025-2028 | 19.802 | 20.730 | 928 | |
3e kwartaalrapportage 2024 | 18 | -18 | |||
Verlengen raamovereenkomst met HMO inzake voormalig S/Park-locatie | 180 | 180 | 0 | ||
Grondexploitatie woningbouwlocatie 't Hoge Veld Okkenbroek | 196 | 196 | 0 | ||
Totaal programma | 20.196 | 21.106 | 910 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Herstructurering en vastgoed | Meerjarenbegroting 2025-2028 | 5.761 | 234 | -5.527 | |
Totaal programma | 5.761 | 234 | -5.527 | ||
Voorzieningen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Herstructurering en vastgoed | Meerjarenbegroting 2025-2028 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal programma | 0 | 0 | 0 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Herstructurering en vastgoed | Meerjarenbegroting 2025-2028 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal programma | 0 | 0 | 0 |
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Voorbereidingskrediet de Marke Noord | 0.3 | Behoeft aandacht | Met het raadsbesluit De Marke-woningbouw-voorbereidingskrediet (2020-002298) is er voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld voor de verkenning van een herontwikkeling van de locatie De Marke Noord. | |||
Voorbereidingskrediet Hagenvoorde | 0.3 | Op koers | ||||
Voorbereidingskrediet routekaart Diepenveen | 0.3 | Op koers | ||||
Voorbereidingskrediet verduurzamen vastgoed | 0.3 | Op koers | ||||
Voorbereidingskrediet zonnepanelen | 0.3 | Op koers |