In deze 1e tussentijdse rapportage zijn een aantal structurele knelpunten bestaand beleid opgenomen die we terugverwachten bij de Perspectiefnota 2026-2029. Deze knelpunten zijn in 2025 nog gedekt vanuit de algemene middelen. Begrotingsregel is dat door het programma voor de volgende jaren een heroverwegingsvoorstel wordt aangedragen in de Perspectiefnota 2026-2029.
(bedragen x €1.000) (-/- = nadeel) | ||||||
Nr. | Omschrijving | Programma | Structureel | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Hogere uitvoeringskosten | Openbare orde en veiligheid | Structureel | -114 | -114 | -114 |
2 | Inkomsten (baten) horecaleges | Openbare orde en veiligheid | Structureel | -52 | -52 | -52 |
3 | Leges begraafplaatsen | Leefomgeving | Structureel | -75 | -75 | -75 |
4 | Haven | Leefomgeving | Structureel | -75 | -75 | -75 |
5 | Decentralisatie uitkering bodembescherming 2023-2030 | Milieu en klimaat | Structureel | -112 | -112 | -112 |
6 | Gebiedsmanagementkosten | Herstructurering en vastgoed | Structureel | -428 | -428 | -428 |
7 | Ontwikkeling kosten jeugdzorg | Jeugd en onderwijs | Structureel | -9.000 | -9.000 | -9.000 |
8 | Kermissen | Economie en internationaal beleid | Structureel | -164 | -164 | -164 |
9 | Nieuwe aanbesteding opzetten van de markt | Economie en internationaal beleid | Structureel | -12 | -12 | -12 |
Saldo | -10.031 | -10.031 | -10.031 | |||
* | Dit is een voorzichtige doorkijk, vanuit bestaande knelpunten 2025. Hierin zijn de risico's zoals opgenomen onder Risico's en mogelijke andere ontwikkelingen nog niet financieel vertaald. | |||||
Bovenstaande onderdelen zijn toegelicht onder Knelpunten bestaand beleid. Het grootste knelpunt bestaand beleid zit in de ontwikkeling kosten jeugdzorg.
De tekorten in de jeugdzorg blijven oplopen en drukken sterk op ons begrotingsresultaat. We onderzoeken of en waar we invloed kunnen uitoefenen op de kosten. Daarnaast komt het Rijk mogelijk nog met extra middelen. Vooralsnog zijn deze vooruitzichten uitermate onzeker en gaan we uit van een meerjarig effect van structureel € 9 miljoen.
Als we bovenstaande onderdelen betrekken bij het saldo van de begroting 2025-2028 dan ziet het meerjarenperspectief er als volgt uit:
bedragen x €1.000 (-/- = Nadeel) | ||||
Omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Uitkomst begroting 2025 na 1e tussentijdse rapportage 2025 | -6.386 | 1.460 | 1.236 | 927 |
Voorzichtige doorkijk perspectiefnota | -10.031 | -10.031 | -10.031 | |
Meerjarenperspectief 2025-2028 incl. heroverwegingsvoorstellen | -6.386 | -8.571 | -8.795 | -9.104 |
Dit is een voorzichtige doorkijk, vanuit bestaande knelpunten 2025. Hierin zijn de risico’s zoals opgenomen onder Risico's en mogelijke andere ontwikkelingen nog niet financieel vertaald.