Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een verbindend kader sociaal domein 2019-2022 vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Transformatieopgave
Binnen het sociaal domein blijven we onze energie inzetten op de transformatie. Het is namelijk steeds nodig om te kunnen blijven inspelen op de veranderende samenleving, mogelijkheden op innovatie en om passende ondersteuning en begeleiding van mensen naar werk ook op langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Dit doen we door maatwerk na te streven, te werken volgens 1 plan 1 huishouden 1, het creëren van collectieve voorzieningen en datagericht te sturen. De volgende acties uit de procesaanpak zijn hieraan gekoppeld: focus in de wijken; buurthuis 2.0; regievoering; preventieplan en monitoring op de toekomst.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Onderwijshuisvesting
We realiseren adequate onderwijshuisvesting voor het primair en voortgezet onderwijs op basis van het integrale huisvestingsplan Deventer schoolgebouwen 2024-2040
Relatie met strategisch doel
Prestaties
Doelstelling - Normale leven versterken (opgroeien en onderwijs)
We versterken het normale leven. Meer dan 90% van de jongeren redt zich met een algemene voorziening of in het sociaal netwerk en doet geen beroep op een maatwerkvoorziening.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Toelichting
Doelstelling - Toegang
Team Toegang biedt ondersteuning aan alle jeugdigen die het (even) niet op eigen kracht of met hun omgeving kunnen redden. De medewerkers van Team Toegang Jeugd werken in alle gevallen volgens het uitgangspunt 1 gezin, 1 plan en 1 regisseur.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Doelstelling - Jeugdhulp
Bevorderen dat ondersteuning op maat wordt geboden, voor een zo kort mogelijke tijdsduur, en zo lang als nodig en tegelijkertijd creëren van een vangnet voor jeugdigen die ondersteuning nodig hebben of geen netwerk hebben.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Ontwikkeling kosten jeugdzorg | 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | Knelpunt bestaand beleid | |
Verwacht tekort 2025 De ontwikkeling van de kosten jeugdzorg baart ons grote zorgen. In de afgelopen jaren zijn de tekort opgelopen van €1,3 miljoen in 2022 naar een verwacht nadeel bij de financiële eindprognose van €8,4 miljoen in 2024. Als we de voorlopige cijfers in de financiële eindprognose 2024 doortrekken naar 2025, is het verwachte tekort ten opzichte van de begroting €6,9 miljoen. Het tekort is kleiner dan in 2024 omdat we vanuit de reserve Hervormingsagenda Jeugd incidenteel een deel van het tekort kunnen dekken. We hielden in de begroting 2025 al rekening met een putting uit deze reserve van €2,7 miljoen. De begroting 2025 is dus al met €2,7 miljoen verhoogd. In deze 1e tussentijdse rapportage stellen we voor om €945.000 te putten uit deze reserve ter dekking van het tekort. Hiermee resteert een tekort van €6 miljoen dat gedekt wordt vanuit de algemene middelen. Advies Deskundigencommissie Hervormingsagenda Jeugd We zien de afgelopen jaren een enorme stijging van het volume van de zorg per cliënt. Dit wordt veroorzaakt door een aantal ontwikkelingen die ook geschetst zijn in het rapport "Groeipijn" van de deskundigencommissie Hervormingsagenda Jeugd dat eind januari is aangeboden aan de Tweede Kamer: - Gezinsproblematiek - Prestatiedruk - Geloof in maakbaarheid van de samenleving - Onrust in de wereld - Invloed van sociale media In het rapport wordt aangegeven dat vraag en aanbod van jeugdzorg niet in evenwicht zijn en dat er te weinig flexibiliteit in de jeugdzorgketen zit om te kunnen op- en afschalen. Financieel is geadviseerd aan de Tweede Kamer om de ontstane tekorten bij gemeenten in 2023 en 2024 voor de helft te compenseren. Voor de besparingen die door het Rijk vanuit de Hervormingsagenda Jeugd zijn ingeboekt vanaf 2025 is geadviseerd om deze in de Rijksbegroting tot 2028 als PM-post op te nemen. Eerst zal gekomen moeten worden tot reële en meetbare besparingsdoelstellingen, bijbehorende prestatie-indicatoren en monitoring. Wanneer het inzicht uit de prestatie-indicatoren en monitoring leidt tot zicht op de ontwikkeling van besparingsdoelstellingen, kan de PM-post ingevuld worden. Voor de indexatie van het volume wordt geadviseerd om aan te sluiten bij de ontwikkeling van de verwachte reële groei van de totale netto zorguitgaven in de komende jaren. Voor 2025 bedraagt deze 4,7%. Vanaf 2028 zal er een nieuw financieringsmodel voor jeugd moeten komen dat passend is bij de besturing van de jeugdzorg. Of en in hoeverre de Tweede Kamer de adviezen gaat overnemen, is afhankelijk van de behandeling van de Voorjaarsnota 2025. De uitkomsten hiervan voor gemeenten zullen worden meegenomen in de Meicirculaire 2025. Meerjarige ontwikkeling jeugdzorgkosten Bij de Perspectiefnota 2026-2029 zal de meerjarige ontwikkeling van de jeugdzorgkosten in beeld gebracht worden. Daarbij kijken we welke mogelijkheden we binnen de gemeente Deventer zien om de toename van de jeugdzorgkosten te beheersen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
VSO Deventer | 4.2 Onderwijshuisvesting | Herschikking | |
In de besluitvorming over de kredieten bij het raadsvoorstel Onderwijshuisvesting 2025 (2024-809) is abusievelijk voor de bouw van de school een te laag krediet beschikbaar gesteld. Het krediet van €9,6 miljoen dat beschikbaar is gesteld, was nog gebaseerd op de VNG-norm. Op basis van kwaliteitskader Ruimte OK (Onderwijs-Kinderopvang) is voor de bouw van de school een krediet van €10,6 miljoen benodigd. Het verschil van €1 miljoen is beschikbaar vanuit het krediet voor de 1e inrichting van de school en gymzaal dat met het raadsbesluit 2024-809 is vrij gegeven. Dit krediet is namelijk pas benodigd in 2026. Door de hogere bouwkosten van de school worden de begrote kapitaallasten ook hoger. In 2026 zijn de kapitaallasten € 9.000 hoger. Vanaf 2027, als de bouw van de school afgerond is, zijn de kapitaallasten €39.000 hoger. De hogere kapitaallasten worden gedekt vanuit de gereserveerde middelen voor onderwijshuisvesting binnen programma Algemene Dekkingsmiddelen. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Technische wijziging | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking vanuit ander programma |
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 61.635 | 3.769 | 65.403 | 6.891 | 72.295 |
Baten | 4.304 | 1.058 | 5.363 | 0 | 5.363 |
Saldo | -57.330 | -2.711 | -60.041 | -6.891 | -66.932 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Ontwikkeling kosten jeugdzorg | Lasten | 6.882 | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|---|---|
VSO Deventer | Lasten | 0 | 9 | 39 | 39 | 38 |
Technische wijziging | Lasten | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 |
Totaal lasten | 6.891 | 18 | 48 | 48 | 47 | |
Ontwikkeling kosten jeugdzorg | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
VSO Deventer | Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -6.891 | -18 | -48 | -48 | -47 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 1.759 | 1.759 | 0 | 1.759 | |
Putting | 3.100 | 3.100 | 945 | 4.045 | |
Saldo | 1.341 | 0 | 1.341 | 945 | 2.286 |
Investeringen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 27.300 | 10.309 | 37.608 | 1.071 | 38.680 |
Inkomsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -27.300 | -10.309 | -37.608 | -1.071 | -38.680 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Jeugd en onderwijs | Meerjarenbegroting 2025-2028 | 61.687 | 4.304 | -57.383 | |
3e kwartaalrapportage 2024 | 1.881 | 142 | -1.739 | ||
Onderwijshuisvesting: Programma en overzicht 2025 | 637 | 0 | -637 | ||
Totaal programma | 64.205 | 4.446 | -59.759 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Jeugd en onderwijs | Meerjarenbegroting 2025-2028 | 1.759 | 3.100 | 1.341 | |
3e kwartaalrapportage 2024 | 0 | 1.859 | 1.859 | ||
Onderwijshuisvesting: Programma en overzicht 2025 | 0 | 298 | 298 | ||
Totaal programma | 1.759 | 5.257 | 3.498 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Jeugd en onderwijs | Meerjarenbegroting 2025-2028 | 27.300 | 0 | -27.300 | |
3e kwartaalrapportage 2024 | 2.492 | 0 | -2.492 | ||
Onderwijshuisvesting: Programma en overzicht 2025 | 10.164 | 0 | -10.164 | ||
Totaal programma | 39.956 | 0 | -39.956 |
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Facelift Enkdwarsstraat | 4.2 | Op koers | Eerste deel van de facelift is afgerond. Het tweede deel wordt in samenhang met de doorontwikkeling van het IHP opgepakt. | |||
Marke Zuid VMBO | 4.2 | Op koers | Zie leidraad grote projecten | |||
Renovatie de Rythmeen | 4.2 | Op koers | ||||
Terrawijs: onderwijsleerpakketten en meubilair | 4.2 | Op koers | ||||
Vervangende nieuwbouw Sancta Maria Lettele | 4.2 | Op koers | Aanvullend krediet is via raadsbesluit toegekend. Intentieovereenkomst is getekend. Nota van Uitgangspunten is vastgesteld door college van B&W. Vergunningsprocedure wordt opgestart, evenals het opstellen van de samenwerkingsovereenkomst. | |||
Voorbereiding nieuwbouw Zwaluwenburg | 4.2 | Op koers | De besluitvorming van het Masterplan wordt in het 2e kwartaal 2025 aangeboden aan de raad. | |||
VSO Deventer | 4.2 | Behoeft aandacht | Bij de afwijkingen is toegelicht dat er een verschuiving dient plaats te vinden tussen het krediet voor de bouw van de school en de 1e inrichting van de school en gymzaal. De voortgang van het project ligt op koers. | |||
Zonnewijzer: 1e inrichting en onderwijsleerpakketten | 4.2 | Op koers | ||||