Verbindend kader
In Deventer investeren we in een omgeving waarin inwoners elkaar kunnen ondersteunen en werken samen met maatschappelijke partners om duurzame hulp te bieden. Onze gedeelde ambitie is: op weg naar een toekomstbestendige sociale basis in Deventer. Het is belangrijk voor Deventer om een lokale aanpak te hanteren die is afgestemd op de specifieke behoeften en kenmerken van de gemeente en haar inwoners. Het bieden van maatwerkoplossingen en het betrekken van inwoners bij de ontwikkeling van beleid kan zorgen voor effectievere en meer inclusieve dienstverlening. Dit vereist een zorgvuldige aanpak waarin we laten zien dat we als gemeente klaarstaan voor onze inwoners en begrip hebben voor hun soms complexe levensomstandigheden. Het sociaal domein bestrijkt ongeveer de helft van het budget dat omgaat in de begroting van de gemeente Deventer. Dat budget zetten we in vanuit een gedeelde ambitie, visie en aanpak wat helpt om nog betere successen voor onze inwoners, professionals en de gemeente te realiseren in het sociale domein. We richten ons beleid om inwoners een gevoel van bestaanszekerheid te geven, gelijke kansen te bevorderen en gezond samenleven te vergemakkelijken.
- We investeren in bestaanszekerheid voor inwoners die het moeilijk hebben, zodat hun inkomen, werk of woonsituatie stabiel en voorspelbaar wordt. Met begrijpelijke regels en voorschriften. Bestaansonzekerheid kan schadelijk zijn en belemmert mensen om volledig deel te nemen aan de samenleving en een gezond leven te leiden. We zorgen voor voldoende inkomen, een geschikte woning en een veilige leefomgeving. Vanuit deze basis is meedoen mogelijk. Met een mensgerichte benadering voorkomen we zo onnodig leed en oplopende kosten.
- We investeren niet overal gelijk, maar daar waar het het meest nodig is om kansen te bieden aan inwoners in kwetsbare situaties. We streven ernaar dat de nieuwe generatie met minder achterstanden opgroeit. We investeren in de jeugd en bieden maatwerk aan inwoners die onze steun of zorg nodig hebben. We zoeken actief naar inwoners die geen hulp vragen, maar deze wel nodig hebben. We geven de jeugd de kans om hun talenten te ontwikkelen via kansrijke start. We hebben extra aandacht voor de positie van jongeren en jongvolwassenen. Inwoners voor wie kansen niet vanzelfsprekend zijn, bieden we gerichte ondersteuning.
- We investeren in het creëren van verbindingen in de buurt voor een gezond samenleven. Een vitale samenleving waarin inwoners elkaar ontmoeten en actief zijn, gezond eten, zich gezond voelen en samen bijdragen aan het versterken van onze gemeenschap. We moedigen aan om vitaliteit te bevorderen, omdat een gezonde omgeving effectiever is gebleken dan individuele inspanningen gericht op een gezondere levensstijl. We werken over alle terreinen heen vanuit positieve gezondheid. Vanuit het Preventieplan investeren we in een gezonde omgeving en stimuleren gezond leven.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Maatwerk
Goed
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Doelstelling - Regionale voorzieningen beschermd wonen en maatschappelijke opvang
Door regionale voorzieningen beschermd wonen, maatschappelijke opvang, bed & break, oggz en verslavingszorg wordt maatschappelijke uitval van inwoners voorkomen, maatschappelijk herstel, participatie en zelfredzaamheid van inwoners vergroot en de veiligheid en stabiliteit van deze inwoners bevorderd, waardoor inwoners (zo snel mogelijk weer) zo zelfstandig mogelijk kunnen wonen, met daarbij de noodzakelijke hulp, zorg en/of begeleiding. We streven ernaar dat er minder inwoners vanuit onze regio in 2026 genoodzaakt zijn gebruik te maken van maatschappelijke opvang en beschermd wonen in onze regio dan in 2023.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Toelichting
Toelichting
Doelstelling - Sociale cohesie, diversiteit en inclusiviteit
Iedereen telt en kan mee doen in Deventer ongeacht wie je bent, waar je in gelooft of van wie je houdt. We zetten ons in voor een samenleving waarin er geen plaats is voor discriminatie en waar we ons duurzaam inzetten voor diversiteit en gelijke kansen voor iedereen.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Doelstelling - Gezond leven in Deventer
Inwoners in Deventer kunnen zo lang mogelijk gezond leven in Deventer ongeacht afkomst, sociaal economische status en kennis.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Doelstelling - Sport en beweging
Samen sporten maakt sterk. We versterken het georganiseerd sporten bij verenigingen, als belangrijke sociale en sportieve basis.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Doelstelling - Inburgering
Inburgeringsplichtigen: <ol start="1"><li>voelen zich thuis in Deventer; </li><li>nemen zo snel mogelijk deel aan de samenleving; </li><li>leren zo snel mogelijk de Nederlandse taal op het voor hen hoogst haalbare niveau en volwaardig aan de Nederlandse samenleving gaan deelnemen, bij voorkeur door middel van betaald werk. </li></ol>
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Toelichting
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Ontwikkeling kosten Wmo | 9.0 Meerdere | Autonome afwijking | |
De ontwikkeling van de kosten Wmo zijn doorgerekend op basis van het Wmo voorspelmodel van de VNG. Op basis van de verwachte volumegroei in dit model verwachten we in 2025 een overschot van €2 miljoen op de Wmo budgetten voor huishoudelijke hulp, ondersteuning en hulpmiddelen. Bij de Voorjaarsnota 2024 is voor 2025 al €1,4 miljoen van de Wmo-budgetten afgeraamd. Met ingang van 2025 zijn de tarieven voor huishoudelijke hulp en ondersteuning herijkt (raadsmededeling 2024-906). De aframing van het budget bij de Voorjaarsnota 2024 en herijking van de tarieven is meegenomen in de doorrekening voor deze 1e tussentijdse rapportage. We zien al een aantal jaren dat we overschotten hebben op de Wmo budgetten. In 2023 was er een overschot op de Wmo budgetten van €3,3 miljoen en in 2024 is er een overschot van €4,3 miljoen. Dit komt omdat er succesvol wordt ingezet op algemene voorzieningen en voorliggend veld waardoor er minder beroep gedaan wordt dan verwacht op zorg en ondersteuning. De verwachting is dat de komende jaren mede door de dubbele vergrijzing het beroep op ondersteuning vanuit de Wmo zal gaan stijgen. Hoe hoog deze stijging zal zijn en wanneer deze inzet is nog niet duidelijk. Vanuit het Rijk zijn voor de verwachte volumegroei bij de septembercirculaire 2024 extra middelen beschikbaar gesteld. Deze zijn vooralsnog opgenomen onder het programma Algemene dekkingsmiddelen. Bij de Perspectiefnota 2025 zal voor het meerjarenperspectief 2026-2029 inzicht worden gegeven in de ontwikkeling van de Wmo budgetten. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Mantelzorgwaardering | 6.1 Samenkracht | Autonome afwijking | |
Mantelzorgers die zich aanmelden bij het Steunpunt Mantelzorg van Carinova en voldoen aan bepaalde voorwaarden ontvangen jaarlijks een bedrag van €75 op de Deventer Doet Pas (voorheen de mantelzorgpas). Er komen meer mantelzorgers bij en het aantal dat de waardering aanvraagt, groeit. Vanuit ons beleid (Inzet in Balans, beleidskader mantelzorgondersteuning 2022-2026) is het streven om zoveel mogelijk mantelzorgers te bereiken en te waarderen. In 2024 was er een tekort van € 30.000. In verband met verdere toename van het aantal mantelzorgers is er €50.000 extra nodig in 2025. Voor 2026 en verder wordt het knelpunt betrokken bij de Perspectiefnota 2026 - 2029. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Leefgeld voor Oekraïners | 6.1 Samenkracht | Overige afwijking | |
Vluchtelingen uit Oekraïne ontvangen leefgeld. Voor 2025 verwachten wij ongeveer €773.500 aan leefgeld uit te betalen. De kosten worden gedekt vanuit het Rijk op basis van een voorschot. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Opvanglocaties voor Oekraïners | 6.1 Samenkracht | Overige afwijking | |
Momenteel zijn er een 5 locaties voor de opvang van de Oekraïners. Het tarief per dag per plek is verlaagd ten opzichte van 2024. Op basis van de aantal plekken die beschikbaar zijn verwachten wij een vergoeding van €9.330.860. Hier tegenover staan de kosten per locatie. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Regionaal programma vluchtelingen | 6.1 Samenkracht | Overige afwijking | |
Op 12 juli 2023 is in het Algemeen Bestuur (AB) van de Veiligheidsregio afgesproken dat de coördinerende rol van het Programma Vluchtelingen van de Veiligheidsregio IJsselland per 1 januari 2024 wordt gefaciliteerd door de gemeente Deventer. De kosten begroot op €1.620.000 worden gedekt uit de middelen die wij ontvangen van het Rijk op basis van de nog in te dienen begroting. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Innen van de Eigenbijdrage opvang Oekraïners | 6.1 Samenkracht | Overige afwijking | |
Per 1 januari 2025 is de gemeente gestart met het innen van de Eigenbijdrage opvang Oekraïners. De kosten voor het innen van de eigenbijdrage wordt gedekt uit het normbedrag €44 voor de beschikbaar gestelde plekken bij de opvanglocaties. Het totaal saldo van ongeveer €150.000 wordt aan het eind van het jaar overgemaakt aan het Rijk. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Onvoorwaardelijk wonen | 6.81 Geescaleerde zorg 18+ | Risico | |
Ook wel skeave huse genoemd. Voor 2025 is er vanuit de reserve lokaal BW/MO 100k beschikbaar gesteld voor het onderzoek. Woonvoorziening voor mensen met multiproblematiek. We hebben als doel om te komen tot een overkoepelende oplossing voor een specifieke doelgroep met multiproblematiek. Deze oplossing bevat in ieder geval geschikte huisvesting, een aanbod van inkomen/dagbesteding en zorg- en hulpverlening. Personen met multiproblematiek kunnen de leefbaarheid van hun leefomgeving sterk beinvloeden. Vanuit leefbaarheid is er dan ook een sterke wens om deze bewoners te huisvesten op een plek waar ze minder of geen overlast geven en aan behandelperspectief (proberen te) werken. In eerdere discussies heeft het college gekozen om op financiële redenen deze voorziening niet te realiseren. De urgentie is sindsdien echter aanmerkelijk toegenomen. In 2025 zal een haalbaarheidsstudie worden gedaan naar een dergelijke locatie, inclusief financiële paragraaf. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Inburgering 2027 en verder | 6.1 Samenkracht | Risico | |
In de voorjaarsnota 2024 zijn er voor 2 jaar extra middelen van €1.1 miljoen toegekend voor de uitvoering van de wettelijke taak. Aan de inkomstenkant is er vooralsnog geen zicht op extra rijksmiddelen voor de uitvoering van inburgering. Het uitvoeringsbudget dat gemeenten ontvangen, beweegt (anders dan bij de specifieke uitkeringen) niet mee met het aantal inburgeringsplichtigen. Hierdoor ontstaat spanning tussen de uitvoeringskosten en het beschikbare budget. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Tussenvoorziening Schalkhaar | 6.1 Samenkracht | Risico | |
Met als doel te voldoen aan de taakstelling van de huisvesting van statushouders is op 8 maart 2023 een samenwerkingsovereenkomst (SOK) getekend ten behoeve van de realisatie van een tussenvoorziening (Tuvo) voor statushouders op het terrein van het AZC in Schalkhaar. COA heeft de woonunits gekocht en stelt deze 2 jaar ter beschikking aan de gemeente. De gemeente heeft voor de opvang van statushouders in de woonunits een onherroepelijke vergunning gekregen. Na de periode van twee jaar wil COA de tussenvoorziening gedurende 8 jaar gebruiken voor de opvang van asielzoekers. Hiervoor moet COA een vergunning aanvragen. Onderdeel van de SOK zijn financiële afspraken op het moment door COA op 1 juli 2026 geen onherroepelijke vergunning is verkregen voor het opvangen van asielzoekers in de woonunits. Op dat moment koopt de leverancier de woonunits terug. De gemeente staat garant voor een bedrag van maximaal twee miljoen euro, waarbij HMO zo veel mogelijk van de door haar gemaakte kosten op een derde c.q. andere koper probeert te verhalen. Het verlenen van de vergunning dient met spoed te worden afgehandeld. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Multifunctionele opvanglocatie vluchtelingen en overige aandachtsgroepen | 6.1 Samenkracht | Risico | |
Op 19 maart 2025 is de uitgangspuntennotitie ‘Deventer, een veilige haven’ – uitgangspunten voor de visie op vluchtelingen opvang en huisvesting, vastgesteld. Een van de uitgangspunten is dat de raad de voorkeur geeft aan structurele/ toekomstbestendige opvanglocaties die ingezet kunnen worden voor andere aandachtsgroepen (bijv. bij overloop opvang Beschermd wonen/ Maatschappelijk opvang). Als vervolg op de uitgangspunten notitie zal in de 2e helft van 2025 een uitvoeringsagenda worden opgesteld waarin ook een voorstel voor de realisatie van een dergelijke multifunctionele opvanglocatie zal worden opgenomen, inclusief kostenraming. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Technische wijziging | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking vanuit ander programma |
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 93.712 | 6.836 | 100.549 | 11.518 | 112.067 |
Baten | 6.298 | 698 | 6.996 | 13.473 | 20.469 |
Saldo | -87.414 | -6.139 | -93.553 | 1.955 | -91.598 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Ontwikkeling kosten Wmo | Lasten | -2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|---|---|
Mantelzorgwaardering | Lasten | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Leefgeld voor Oekraïners | Lasten | 773 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opvanglocaties voor Oekraïners | Lasten | 9.330 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Regionaal programma vluchtelingen | Lasten | 1.620 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Innen van de Eigenbijdrage opvang Oekraïners | Lasten | 153 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Lasten | 1.590 | -5 | -5 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 11.516 | -5 | -5 | 0 | 0 | |
Leefgeld voor Oekraïners | Baten | 773 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opvanglocaties voor Oekraïners | Baten | 9.330 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Regionaal programma vluchtelingen | Baten | 1.620 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Innen van de Eigenbijdrage opvang Oekraïners | Baten | 153 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Baten | 1.595 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 13.471 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 1.950 | 5 | 5 | 0 | 0 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 2.043 | -1.900 | 143 | 0 | 143 |
Putting | 2.712 | 2.712 | 0 | 2.712 | |
Saldo | 669 | 1.900 | 2.569 | 0 | 2.569 |
Voorzieningen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 0 | 0 | 0 | ||
Inkomsten | 0 | 0 | 0 | ||
Saldo | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Investeringen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 11.096 | 700 | 11.795 | 0 | 11.795 |
Inkomsten | 1.944 | 700 | 2.643 | 0 | 2.643 |
Saldo | -9.152 | 0 | -9.152 | 0 | -9.152 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Meedoen | Meerjarenbegroting 2025-2028 | 93.660 | 6.298 | -87.362 | |
3e kwartaalrapportage 2024 | 157 | 67 | -90 | ||
Investeringen buitensport 2025 | 0 | 0 | 0 | ||
Ambtelijke wijziging | 0 | 0 | 0 | ||
Totaal programma | 93.817 | 6.365 | -87.452 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Meedoen | Meerjarenbegroting 2025-2028 | 2.043 | 2.712 | 669 | |
3e kwartaalrapportage 2024 | 0 | 97 | 97 | ||
Investeringen buitensport 2025 | 0 | 0 | 0 | ||
Ambtelijke wijziging | -1.900 | -1.900 | 0 | ||
Totaal programma | 143 | 909 | 766 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Meedoen | Meerjarenbegroting 2025-2028 | 11.096 | 1.944 | -9.152 | |
3e kwartaalrapportage 2024 | 8.062 | 611 | -7.451 | ||
Investeringen buitensport 2025 | 393 | 0 | -393 | ||
Totaal programma | 19.551 | 2.555 | -16.996 |
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Atletiekbaan Keizerslanden | 5.2 | Op koers | De oplevering vindt in het voorjaar 2025 plaats. | |||
Kunstgrasveld Lettele | 5.2 | Op koers | In het najaar 2024 is gestart met de voorbereiding van de aanleg van het kunstgrasveld. | |||
Kunstgrasvelden vervanging toplaag | 5.2 | Op koers | In het najaar 2024 is gestart met de voorbereiding van de vervanging van toplaag van de kunstgrasvelden. | |||
Luchtbehandelingssysteem De Fermerie | 6.1 | Behoeft aandacht | We zijn in gesprek met huurders om afspraken te maken over de consequenties van deze investering op de kostprijsdekkende huur. | |||
Nieuwbouw sporthal Bathmen | 5.2 | Behoeft aandacht | Zie leidraad grote projecten | |||
Nieuwbouw sporthal Marke zuid | 5.2 | Behoeft aandacht | Zie leidraad grote projecten | |||